Luc Ardies: “Je personeelskost is je enige speelveld wat rentabiliteit betreft. Al de rest – de prijszetting, energiekosten, huur en alle andere zaken waar je als franchisenemer geen invloed op hebt – kan je niet of nauwelijks sturen. Onze recente rentabiliteitsanalyse, die we bij 380 zelfstandige supermarkten uitvoerden, wijst uit dat de mediaan van de verhouding personeelskost over brutomarge 62,75% bedraagt."
"Dat betekent dat die bij de helft van de ondernemingen zelfs hoger is! Gecontroleerd en slim met die kost omspringen, is dus absoluut noodzakelijk om rendabel te zijn. Als retailer heb je daarom een evenwichtige personeelsmix nodig: een kern van vaste, betrouwbare en verantwoordelijke medewerkers, aangevuld met een poule van flexi-jobbers en jobstudenten om op terug te vallen.”
Gianni Daems: “Al rijst dan natuurlijk wel de vraag hoe ver je daarin kan gaan. Op een bepaald moment was de verhouding in onze Albert Heijn 30% vast en 70% flexibel. Dat was niet meer in balans, merkten we. Want hoe meer druk van de flexibele schil, hoe meer druk er ook terechtkomt op de schouders van vaste medewerkers en leidinggevenden.”
Eline David: “De mate waarin je die flexibele schil kan stretchen, is voor elke ondernemer anders. Hoeveel kan je vaste laag verdragen? Hoe sterk is je basis? Wat kunnen je managers aan? In de praktijk merken we dat 60% vast en 40% flexibel meestal wel werkt. Tja, een moeilijk evenwicht. NOWJOBS heeft daarom een app ontwikkeld die je een overzicht geeft van hoe je mix in elkaar zit. Want daar zit volgens ons de toekomst: van dag tot dag optimaal spelen met dat evenwicht, afhankelijk van de noden.”