Nieuwe bazen, nieuwe wetten

3 min.

PMO
Personeel
SuperMAG
Verhalen

Overnames, familiale opvolging, wijzigingen in structuur of management. Allemaal veranderingen die vaak voor extra stress op je werkvloer zorgen. PMO ontwikkelde daarom een opleiding die werkgevers helpt om na zo’n verandering weer rust te brengen. Coaches Ils Verheyen en Marc Smits vertellen hoe ze te werk gaan.

“We hebben al heel wat teams begeleid in stressvolle situaties, denk maar aan de corona-stressscan”, begint Marc. “En elke keer opnieuw stellen we vast dat het helpt als mensen gewoon hun verhaal eens kunnen doen. En dat je als persoon gehoord en begrepen wordt.”

De nieuwe PMO-opleiding ‘Nieuwe bazen, nieuwe wetten’ begint dan ook altijd met individuele gesprekken die Marc met alle teamleden voert. Gemiddeld duren die een uur per persoon én ze zijn 100% vertrouwelijk. In een tweede fase gaan ze samen aan de slag met wat daarin aan bod is gekomen. “Vaak zijn dat individuele coachingmomenten waar ik mensen handvaten geef om met hun bezorgdheden om te gaan”, vertelt Ils. “Maar soms we werken we ook in groep, via de ‘Veerkrachtbox’ bijvoorbeeld.” 

Ils Verheyen

Als je begrijpt waarom iets veranderd is, dan ga je het ook makkelijker aanvaarden.

Ils Verheyen

Broodjeaapverhalen

Na die gesprekken en coachings stellen Marc en Ils een concreet actieplan op voor de nieuwe eigenaar of leidinggevende. “Veranderingen op een werkvloer brengen vaak broodjeaapverhalen naar boven. Muggen worden olifanten en niemand weet nog wat de waarheid is. Het is dus heel belangrijk dat we een duidelijke analyse maken van alles wat we gehoord hebben”, aldus Ils.

“Vaak biedt dat veel inzicht voor de werkgever of leidinggevenden”, vult Marc aan. “Waar lopen de mensen in deze winkel tegenaan, wat zijn de grootste issues, en vooral: wat kan je er als ‘nieuwe baas’ aan doen?”

Ils: “Het komt er elke keer op aan dat mensen vertrouwen krijgen in de nieuwe situatie. Weinig mensen houden van verandering, maar als je je leidinggevenden zelf hebt horen uitleggen wat er verandert, en waarom en hoe, dan komt er begrip. En als zo’n nieuwe leider ook zijn of haar kwetsbaarheid toont en oprecht duidelijk maakt dat hij of zij het team nodig heeft om er een succes van te maken, dan opent dat de communicatie weer.” 

“Het is hoe dan ook belangrijk om het gesprek aan te gaan met je team, al dan niet gefaciliteerd door ons”, zegt Marc. “Onze meerwaarde is dat we ‘buitenstaanders’ zijn en tijdens de individuele gesprekken toch heel veel vertrouwen hebben opgebouwd met het team.” 

Marc Smits

Onze meerwaarde is dat we ‘buitenstaanders’ zijn en tijdens de individuele gesprekken toch heel veel vertrouwen hebben opgebouwd met het team.

Marc Smits

Niets onder de mat vegen

Soms zullen Marc en Ils ook aanraden om met de leidinggevenden een extra traject op te zetten, zoals een ‘Me and my team’-opleiding. Van één ding zijn ze zeker: als je niets doet, zal de onrust op de werkvloer alleen maar toe-nemen.

“Je kan een probleem onder de mat vegen, maar daarmee is het niet verdwenen. Stilaan voelt je team zich minder betrokken, raakt het vertrouwen zoek, daalt de motivatie en komen er conflicten. Het ziekteverzuim en verloop gaan de hoogte in en uiteindelijk straalt dat af op je klanten en je verkoopcijfers.”

Voor wie is de nieuwe opleiding een must? “Voor alle winkels waar er nieuwe leiders, nieuwe eigenaars of een familiale opvolging is”, antwoordt Marc. “Maar evengoed in teams waar de verandering al is ingezet. Dan biedt dit traject de kans om te peilen naar hoe de medewerkers die ervaren hebben en wat bijgestuurd kan worden.”

Hij denkt dan aan de Delhaize-supermarkten die recent in handen kwamen van franchisers. “Vergeet niet dat die mensen een jaar in onzekerheid hebben geleefd, en zich soms niet serieus genomen voelen of bang zijn voor verandering. Ook al is dit perceptie, die perceptie is wel hun realiteit op dat moment.” 

“Het beste resultaat van de opleiding is hoe dan ook dat er weer vertrouwen komt en dat mensen met elkaar in gesprek gaan. Als je begrijpt waarom iets veranderd is, dan ga je het ook kunnen aanvaarden”, besluit Ils.

Gerelateerde artikels

IT-bedrijf Acom gaat sollicitanten betalen
Gepensioneerden willen uniek tewerkstellingsstatuut
30 jaar innovatie in retailpresentatie

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish
Verkoop Parkwind duwt jaarwinst Colruyt boven miljard euro
Nieuwe Alvo ‘Waasmarkt’ zet in op lokaal en vers
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy