Inspiratie om zulke zaken te organiseren vinden ze nog altijd eenvoudig. “Ik kan daar tijd voor vrijmaken omdat Sam heel veel administratie uit handen neemt en alles van de planning en het personeel voor zijn rekening neemt. Ik spring uiteraard wel bij als er problemen zijn, maar ik ben toch vooral bezig met het commerciële luik. We zijn ook aangesloten bij bijna alle verenigingen in de buurt. Dat is o zo belangrijk. Mensen willen niet zomaar naar ‘de Delhaize’ gaan, neen, ze willen boodschappen doen bij Tom en Sam.”
Ook op social media is deze AD niet weg te slaan. Dat luik laten ze helemaal over aan hun medewerkers. Over het algemeen krijgen de collega’s van Tom en Sam veel vertrouwen en autonomie. Sam: “Wij bestellen zelf quasi niets meer. Het is onze taak om bij te sturen. Als je mensen vertrouwen geeft, groeien ze. En dan krijgen wij meer tijd om te werken aan onze zaak, in plaats van in onze zaak.”
Sam geeft maar al te graag een voorbeeld. “Een schoolverlater mocht hier volledig autonoom de bestelling plaatsten voor de visafdeling. Je zag de paniek in zijn ogen toen hij dat voor de eerste keer alleen moest doen”, lacht hij. “Nu staan we hem nog bij tijdens de feestdagen, voor de rest doet hij alles zelf.”
“We vergaderen wekelijks een halfuurtje met de chefs van alle afdelingen”, vervolgt hij. “Dat lijkt lang – zeker als je daar met zeven à acht medewerkers zit – maar we hebben er al zoveel tijd en misverstanden mee bespaard … Daar ben ik echt van overtuigd.”