Met plezier aan het werk!

5 min.

PMO
Personeel
SuperMAG
Verhalen

Positief, people en passie

“De belangrijkste factor die het plezier op de werkvloer beïnvloedt is de leidinggevende”, vertelt PMO Pleziercoach Yvan Dierckxsens. “Als baas beïnvloedt jouw positiviteit de positiviteit van je mensen. Helaas is dat ook het geval met negativiteit. Met jouw houding en gelaatsuitdrukking alleen al kan je je medewerkers negatief beïnvloeden. En zij beïnvloeden op hun beurt collega’s en klanten. Begin je dag dus altijd met een ‘goeiemorgen!’ en een glimlach”, raadt hij aan.  

Als baas beïnvloedt jouw positiviteit de positiviteit van je mensen. Helaas is dat ook het geval met negativiteit.

Yvan Dierckxsens

Ivan geeft leidinggevenden ook het advies om connectie met medewerkers te zoeken. “In veel bedrijven is het spontane informele contact rond het koffieapparaat helaas aan het verdwijnen. Maar zo een momenten kan je ook organiseren. Begin de werkdag met een korte ochtendmeeting van vijf à tien minuten. Dat kan ook in de loop van de dag, maar maak even tijd om écht met je medewerkers te connecteren.” 

De derde p die aandacht vraagt, is passie. “Mensen die dingen doen die ze graag doen, krijgen daar energie van. Tracht hen dus vooral in te zetten op taken die ze graag en goed doen. Zorg er ook voor dat ze zich kunnen ontwikkelen in hun passie via opleidingen of mentorprogramma’s.” 

Purpose, pluim en poen

Ook het behalen van doelstellingen maakt mensen gelukkig. Jouw medewerkers hebben een duidelijke ‘purpose’ nodig. “Die doelen kan je meegeven tijdens de ochtendmeetings. Dat kunnen dagdoelen zijn, een rayon moet worden opgepoetst of een vrachtwagen moet worden uitgeladen. Maar dat kunnen ook grotere doelen zijn, zoals een bepaald verkoopcijfer behalen, het afval van een afdeling verminderen of een perfecte controle van de voedselveiligheid.” 

En wanneer de doelstelling behaald is, moet  die gewaardeerd worden met een ‘pluim’, onze vijfde p. “De meeste verantwoordelijken zien enkel wat niet goed loopt. Maar iedere baas zou regelmatig op ‘pluimentoer’ moeten gaan in zijn winkel en alles benoemen wat  wél goed is.” Ook feedback is belangrijk. “Mensen hebben immers fundamenteel het recht om te weten wat ze goed doen en wat  ze beter kunnen.” 

Iedere baas zou regelmatig op ‘pluimentoer’ moeten gaan en alles benoemen wat wél goed is.

De zesde p, die van ‘poen’, verwijst in eerste plaats naar het loon. Maar dat kan ook een bepaald privilege zijn, een handgeschreven verjaardagskaartje of het vooruitzicht van een teambuilding … Kleine en grote dingen waarmee je op een materiële manier erkenning geeft. 

Pijn

De zevende en laatste p is die van fysieke én mentale pijn. En er is momenteel veel pijn op de werkvloer, weet Yvan uit ervaring. “Hét belangrijkste is dat je empathie toont. Zeg bijvoorbeeld niet ‘je laat me weer in de steek’ als iemand zich ziekmeldt. Maar vraag ‘hoe gaat het met je en wanneer kom je terug, want ik zou het graag laten weten aan collega’s’.” 

Wil jij je medewerkers ook meer plezier op het werk geven?

Boek dan ‘Plezier op het werk, werkt!’, een praktijkgerichte opleiding voor medewerkers en leidinggevenden met praktische oefeningen, leuke tools en minimale theorie. Neem contact op met PMO via wendy.labie@pmocvba.be of tel. 02 212 26 51. 

Mail Wendy Labie

Gerelateerde artikels

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Denk aan de jaarpremie in april

Actueel

Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy