Mentoropleiding

3 min.

PMO
Personeel
SuperMAG
Verhalen

Onze mentoropleiding is op het lijf geschreven van winkelmedewerkers die hun ervaring willen doorgeven aan jonge of nieuwe werkkrachten. Shopmanager Steven Mylemans van The JAVA Coffee Company is zo iemand. Bij een lekker kopje koffie vertelt hij enthousiast over hoe hij zichzelf nog beter leerde kennen dankzij die opleiding.

De mentoropleiding is een eendaagse, praktische training van ons opleidingscentrum PMO. Ze is erkend door de FOD Werk en het Sociaal Fonds. En sinds kort verplicht wanneer je studenten via duaal leren aan het werk wil zetten in je winkel. Naast de basistheorie  wordt er vooral gewerkt met praktijkgerichte voorbeelden en winkelsituaties. 

Steven Mylemans volgde onlangs de mentoropleiding. Het was PMO-trainer Rudy Begas die hem een dag trainde op de werkvloer. Steven begon nog ooit bij The JAVA Coffee Company als interimmer tijdens de drukke eindejaars-periode. 18 jaar later is hij dé drijvende kracht achter de shop van The JAVA Coffee Company in Rotselaar. “Ons winkeltje is er zowel voor ondernemers als particulieren. En alles wat  in de winkel te koop is, vind je ook in de webshop”, vertelt hij trots. 

“Ik ben vooral bezig met de inrichting van de winkel en de presentatie van de producten. Ik zorg er ook voor dat de klanten zich welkom voelen en meteen hun weg vinden.” Steven begeleidt ook klanten die een Jura- of De’Longhi-koffiemachine willen kopen. Hij maakt de gekochte toestellen zelfs helemaal gebruiksklaar. “Mensen hebben toch nooit zin om thuis de handleiding te lezen,” knipoogt hij. “Dankzij deze service genieten ze meteen van een lekker kopje koffie.” 

Medewerkers zelf met een oplossing laten komen, in plaats van meteen het antwoord te geven blijkt veel efficiënter.

Medewerkers zelf met een oplossing laten komen, in plaats van meteen het antwoord te geven blijkt veel efficiënter.

Doelgerichte opleiding

Steven werkte in het verleden al regelmatig met studenten en stagiairs. Eentje daarvan is zelfs uitgegroeid tot een regelrechte barista. Ze heeft lang cursussen gegeven bij The JAVA Coffee Company en runt nu haar eigen zaak. Steven is overduidelijk niet enkel een prima verkoper maar ook een goede stagebegeleider.

“De opleiding was heel doelgericht”, verduidelijkt hij. “Ik heb zaken geleerd die onmiddellijk bruikbaar waren. Rudy werkt met levensechte voorbeelden en ik herkende me meteen in  de werkpunten die hij aanhaalde. Hij toonde me ook wat mijn sterke punten zijn en welke troeven ik kan uitspelen. Ik heb de week na de opleiding meteen enkele technieken uitgetest. Ook naar de klanten toe. En ze werken écht!” 

Ik heb de week na de opleiding  meteen enkele technieken uitgetest. En ze werken écht!”

Ik heb de week na de opleiding meteen enkele technieken uitgetest. En ze werken écht!”

Efficiëntiewinst

Momenteel zijn er drie studenten aan het  werk bij The JAVA Coffee Company. Daan en Loïc volgen de richting Sales support aan UCCL. En Steven heeft een laatstejaarsstudente van de opleiding Kantoor die hem elke vrijdag in  de winkel helpt. “Als ze iets komen vragen, draai ik wat minder rond de pot en geef ik gerichte informatie. Zodat ze precies weten wat ze moeten doen."

"Rudi zegt ook dat je je medewerkers zelf met een oplossing moet laten komen. In plaats van meteen het antwoord te geven, kan je ook vragen: hoe zou jij dat aanpakken? Dan zie je eerst die verwondering maar daarna komen ze wel zelf met een idee. Veel efficiënter dan te zitten pingpongen met de oplossing.” 

Je wordt op je automatismen gewezen en bij wijze van  spreken op neutraal gezet. Dat is heel interessant!

Je wordt op je automatismen gewezen en bij wijze van spreken op neutraal gezet. Dat is heel interessant!

Of Steven de opleiding zou aanraden aan andere verkopers en medewerkers in de retail? “Ja, absoluut! Want je leert jezelf nóg beter kennen. Je hebt doorheen de jaren toch je eigen automatismen ontwikkeld. En nu word je daar eens op gewezen en bij wijze van spreken op neutraal gezet. Dat is heel interessant!”  

Om sommige van die automatismen heeft hij trouwens heel hard moeten lachen tijdens de opleiding. “Rudy deed de buzzertest met me. Elke keer als ik zo’n automatisme gebruikte, ging de buzzer af! Dan denk je er wel aan in het vervolg”, lacht hij nog.  

Opleiding Winkelmentor

PMOcvba ontwikkelde een eendaagse training 'Winkelmentor', erkend door de FOD Werk en het Sociaal Fonds, waarin – naast de basistheorie – vooral gewerkt wordt met praktijkgerichte workshops gekoppeld aan actuele winkelsituaties.

Interesse in de opleiding? Neem dan asap contact op met Wendy Labie via wendy.labie@pmovzw.be of check de link hieronder.  

Meer over de mentoropleiding

Gerelateerde artikels

Denk aan de jaarpremie in april
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy