Me and my Team
Ook interesse in de praktijkgerichte ‘Me & My Team’ opleiding voor de leidinggevende(n) in jouw zaak? Neem dan contact op met PMO via wendy.labie@pmocvba.be of tel. 02 212 26 51
Mail Wendy LabieJurgen Masselus, samen met zijn zus zaakvoerder van AD Delhaize Poperinge en Diksmuide, zette het afgelopen jaar extra in op de coaching van zijn medewerkers, duidelijkere overlegstructuren én heldere communicatie.
“Uiteraard beseffen we al langer dan vandaag dat het personeel ons grootste kapitaal is”, zegt Jurgen. “Onze medewerkers – 48 in Poperinge en 18 in Diksmuide, aangevuld met telkens enkele tientallen studenten en flexi-jobbers – zijn het uithangbord van onze supermarkt. Dankzij hen komen klanten hier graag winkelen. Het is aan ons om ze te soigneren zodat ze een degelijke service geven en altijd vriendelijk blijven. Wij moeten de omstandigheden creëren die dat mogelijk maken.”
Jurgen MasselusWe waren op zoek naar een manier om beter met onze medewerkers te communiceren.
De twee zaakvoerders tekenden in voor het ‘Me and My Team’ traject van PMO. Dat begeleidt leidinggevenden met de bedoeling routines te doorbreken en nieuwe werkmethodes duurzaam te verankeren. “Onze initiële vraag voor PMO was heel concreet”, vertelt Jurgen. “We waren op zoek naar een manier om beter met onze medewerkers te communiceren. Doorheen de dag zijn Ann en ik met zoveel administratieve en juridische zaken bezig dat er weinig tijd rest om in de winkel rond te lopen en richtlijnen door te geven."
"Daarnaast wilden we dat er tussen de verschillende afdelingen meer kruisbestuiving kwam, zodat er bijvoorbeeld op drukke momenten eens een collega doorschuift, maar ook dat collega’s initiatief nemen als ze op andere afdelingen ‘fouten’ opmerken.”
Door vragen te stellen, proberen we proberen de medewerker zover te krijgen dat ze zelf de kansen tot verbetering zien.
Samen met de PMO-coach, Jo Vermeylen, die in de winkel in Poperinge kwam observeren, beslisten de twee zaakvoerders om vier ‘middle managers’ aan te stellen, zodat ze makkelijker taken konden delegeren en zeker waren dat hun boodschap tot bij de medewerkers raakte. In een tweedaagse opleiding leerden ze hoe ze collega’s kunnen motiveren en coachen. Aansluitend was er een individuele begeleidingssessie om op specifieke situaties en vragen in te zoomen.
Jurgen: “Door vragen te stellen, moesten we proberen de medewerker zover te krijgen dat hij of zij zelf de kansen tot verbetering in de winkel zag. Vooral in het begin vroeg dat veel energie, maar uiteindelijk bleek het wel te lonen. Plots begonnen collega’s zelfs spontaan op te ruimen (lacht).” Volgens Jurgen verloopt ook de wekelijkse vergadering met de afdelingsverantwoordelijken nu gestructureerder dan voorheen, met een duidelijke agenda zodat iedereen zich kan voorbereiden. “We gaan daardoor sneller vooruit”, zegt hij.
In plaats van ‘goed gedaan’ zal ik nu eerder zeggen ‘die toonbank ziet er super uit’.
Jurgen heeft er alleszins goede hoop op dat de nieuwe gedragingen ook na het traject zullen blijven. “Als ik naar mezelf kijk, merk ik toch wel een andere houding”, zegt hij. “Ik druk nu bijvoorbeeld vaker mijn waardering uit voor het werk van de medewerkers. Uit de coachingsessie heb ik onthouden dat ik complimenten best zo concreet mogelijk maak. In plaats van ‘goed gedaan’ zal ik nu eerder zeggen ‘die toonbank ziet er super uit’. Daarnaast heb ik ondervonden dat het positief is om mezelf als leidinggevende bij momenten kwetsbaar op te stellen. Ook ik ben een mens én lerende.”
Ook interesse in de praktijkgerichte ‘Me & My Team’ opleiding voor de leidinggevende(n) in jouw zaak? Neem dan contact op met PMO via wendy.labie@pmocvba.be of tel. 02 212 26 51
Mail Wendy Labie