De Jumbo van Céline Huysentruyt en Sebastien Sintobin staat bekend als een aangename werkomgeving. Mensen staan haast in de rij om er aan de slag te gaan. Hetzelfde succes nabootsen in hun tweede winkel is een uitdaging die ze met volle goesting het hoofd bieden. Na een doordacht rekruteringsproces, lijkt het aan meer dan geluk te liggen.
Bij Céline zit het ondernemerschap in de genen. Ze groeide op in de supermarkt die haar grootouders in 1969 in Lauwe openden, en vormt al veertien jaar de derde generatie samen met haar man Sebastien. Een switch naar Jumbo later zijn veel oude werknemers nog steeds van de partij. Sommigen pronken met een loopbaan van meer dan vijftig jaar.
“En daar zijn we trots op”, glundert Céline. “In de nieuwe winkel in Menen hebben we een kersvers team. Hopelijk blijven onze collega’s daar net zo lang.”
Lokaal verankerd
Daarmee verraadt Céline meteen hoe ze aan dat gelukkige personeelsbestand komen. “We noemen onze medewerkers liever collega’s en staan ook zelf mee op de werkvloer. Voor mijn ouders en grootouders was het bovendien belangrijk om lokaal verankerd te zijn. Die lijn trekken we door als sponsor van onder andere de wielerclub en schoolfeestjes."
"Al onze collega’s komen uit de buurt en zijn vaak ook met elkaar verbonden. Ouders werken hier, kinderen zijn jobstudenten en grootouders komen dagelijks winkelen. We hebben een vertrouwensrelatie en dat geeft veel flexibiliteit. Als je er even tussenuit moet knijpen voor iets persoonlijks, dan schuiven we met het uurrooster.”
Sebastien SintobinGeïnteresseerden uit de buurt nodigden we uit voor een persoonlijk gesprek en voor flexi’s hielden we vier infomomenten.
Rekruteringstraject
Een nieuwe vestiging in Menen betekende ook een nieuw team. Is dezelfde vertrouwensband dan meteen mogelijk? Sebastien: “We zochten naar mensen in en rondom Menen, want zij kennen ons verhaal. Dankzij de bekendheid van onze winkel in Lauwe hadden we al veel kandidaten."
"Bovendien maakten we gebruik van het Jumbo-platform voor vacatures. Geïnteresseerden uit de buurt nodigden we uit voor een persoonlijk gesprek en voor flexi’s hielden we vier infomomenten. De winkel is drie weken geleden opgestart en er heeft nog niemand zijn kat gestuurd, dus we zijn heel tevreden.”
Céline HuysentruytOnze collega’s geven zelf aan wanneer ze beschikbaar zijn. Zo krijgen we medewerkers over de vloer die écht willen werken.
Werk wanneer je wil
Sebastien is zich ervan bewust dat het niet in iedere winkel zo gemakkelijk is. “We horen regelmatig van andere uitbaters dat ze kampen met absenteïsme en verloop. Daar hebben we gelukkig weinig last van, zelfs bij de jobstudenten en flexi’s.”
Céline weet waarom. “Onze collega’s geven zelf aan wanneer ze beschikbaar zijn. Op die manier krijgen we medewerkers over de vloer die écht willen werken.” Sebastien vult aan: “De tijd waarin werkgevers hun werknemers konden verplichten om op bepaalde tijdstippen te komen werken, ligt achter ons. Daarom hebben we iemand in dienst die zich buigt over de flexibele planning.”
Volwaardig franchiseconcept
If you can’t beat them, join them was de insteek toen het koppel de overstap naar Jumbo maakte. Met nog zo’n dertig jaar op de werkvloer in het vooruitzicht, kiezen ze liever voor zekerheid.
Céline: “Jumbo België is nog relatief klein, dus het contact met het hoofdkantoor is persoonlijk en toegankelijk. We worden gehoord en ze komen voor ons op in Nederland.” Sebastien knikt. “Jumbo is ook een volwaardig franchiseconcept. Het hoofdkantoor bepaalt de koers op het vlak van leveranciers en marketing, terwijl wij lokaal het verschil blijven maken.”
Zo was er bij Jumbo de ruimte om de beenhouwerij te behouden waar de winkel in Lauwe bekend om was. “Eerst hadden ze hun twijfels, want in Nederland zijn beenhouwerijen niet zo in trek”, verduidelijkt Sebastien. “Maar de Belg is een echte bourgondiër, dus we hielden voet bij stuk. En dat loonde. Nu zijn er verschillende Jumbo’s in België met een eigen beenhouwerij.”
Actueel
33 winkels in Brussel en Wallonië
Ekoplaza wordt Färm
Lees artikel
Belgen kopen alsmaar minder Belgische voeding
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Lees artikel