Een stuk van die groei realiseren ze met noordzeevis. Christophe: “Zowel in de groothandel als in onze eigen viswinkel zetten we – via een catch of the day – regelmatig een steenbolk, rog of hondshaai in de kijker. En dat werkt, gedeeltelijk. De Vlaming houdt nog altijd van een dikke visfilet zonder graten en die zwemt nu eenmaal niet rond in de Noordzee. Maar we geloven heel sterk in het lokale verhaal en benadrukken en promoten dit veel meer dan vroeger.”
Steven vult aan: “Ons voordeel is dat we groot genoeg zijn om minder bekende kwalitatieve vissen – zoals de steenbolk, wijting, rode poon … – in voorraad te hebben. Je moet volume hebben om nicheproducten kwijt te raken.
”Hun grootste uitdaging? “Op korte termijn is dat goede mensen vinden”, zegt Steven. “Ons bedrijf draait 24/7 met een piek naar het einde van de week, want we beleveren ook op zondag. In de productie hebben we mensen nodig die ‘s nachts in een koude omgeving willen werken. Die vind je niet makkelijk.”
Op lange termijn zien ze een grote uitdaging in de beschikbaarheid van producten, omdat er redelijk wat overbevissing in de wereld plaatsvindt. “We handelen niet in overbeviste soorten, zoals blauwvintonijn. Dat is een bewuste keuze. Los daarvan stokt de aanvoer meer en meer. We proberen altijd wel oplossingen te vinden. Alleen spenderen we daar soms meer tijd aan dan we zouden willen”, vertelt Christophe.