Karakter, dat proef je. Het is de baseline van een nieuwe campagne van Flandrien Kaas met multitalent Wim Opbrouck als centraal gezicht.
Wim, we kennen jou als artiest, maar schuilt er ook een bourgondiër in je?
Wim Opbrouck: “Ach, het bourgondische wordt altijd verbonden met gulzigheid. Dat is het niet voor mij. Het zit in de liefde voor kwaliteit, in de smaak van een goed gebakken brood of een ambachtelijk gemaakte kaas. Als dat jouw definitie is, dan mag je me gerust een bourgondiër noemen. Want kwaliteit primeert altijd voor mij.”
Is de manier waarop er samen gegeten wordt ook belangrijk?
“Zeker en vast. Weet je, ik ben een ritualist. Het respect voor de producten die geserveerd worden, vereist voor mij een perfect gedekte tafel. Het is een liefde die ik meekreeg van mijn grootmoeders. Brood komt thuis altijd in een mand op tafel en er hoort ook een tafellaken te liggen, bij voorkeur in linnen. Flandrien Kaas komt dus nooit in de verpakking op tafel, maar op een houten plank.”
Je liefde voor eten is duidelijk, maar hoe ben je eigenlijk bij Flandrien Kaas terechtgekomen?
“Het is niet mijn corebusiness om reclame te maken, maar met Flandrien Kaas zette ik al verschillende leuke projecten op. Zo ontstond een soort vriendschap met Jan en Helga. Het voelt nooit als een opdracht; we vertrouwen elkaar en dat voelt goed aan.”
![]()
Al jaren begint de dag voor mij met de Flandrien Jong. Ik hou van de eenvoud en de complexiteit.
Wat is karakter voor jou? En een karakterkaas?
“Je hebt karakter nodig. Je krijgt dat door opvoeding en cultuur. En die opvoeding duwt je in een bepaalde richting. In mijn geval: heb respect voor kwalitatieve producten en voor de mensen die het maken. Een karakterkaas is iets wat uitgesproken is, wat consequent is, wat een kwaliteitslabel heeft, een echte identiteit."
"Iedereen kent erg uitgesproken kazen als de hervekazen, maar om karakter te kunnen neerzetten bij Goudse kazen, moet je al goed beslagen ten ijs komen. En Flandrien Kaas slaagt daar echt wel in. Dat heeft te maken met hun DNA, met Wervik, met een geloof in het lokale. En met keuzes. Keuzes bouwen een karakter en Flandrien Kaas kiest. Als ondernemer moet je van staal zijn om zo’n project te runnen, om te groeien zonder het ambachtelijke uit het oog te verliezen. En toch slagen zij daarin.”
Tot slot, wat is je favoriete Flandrien Kaas?
“Uiteraard zijn er de Grand Cru’s en de prijsbeesten, maar mijn lievelingskaas is de Flandrien Jong. Al jaren begint de dag voor mij met de Flandrien Jong. De eenvoud en tegelijk de complexiteit ervan is heerlijk. Eenvoud is vaak niet eenvoudig. Net zoals bakken, is kaasmaken een complex proces van chemie en van natuurlijke processen die je moet beheersen. Net daarom noem ik het altijd de nobele kunst van het kaasmaken.”
Ontdek SuperMAG, hét magazine voor de foodretail
Actueel
Flandrien Kaas
"De nobele kunst van het kaasmaken"
Lees artikel
Wat eten we morgen?
Delhaize en het Smart Gastronomy Lab laten je in het Wonder Lab proeven van de toekomst
Lees artikel