De Roze Bakker kneedt enthousiaste leerlingen

3 min.

PMO
Personeel
SuperMAG
Verhalen

De Roze Bakker in Mol is een goed geoliede machine. De bakkerij slash beenhouwerij heeft voor elk moment van de dag iets lekker in huis: van kazen, charcuterie en versgebakken broden tot slaatjes en kant-en-klare gerechten. Sinds twee jaar versterkt de drukbezochte winkel haar werking met Evelien, een leerlinge uit het duaal onderwijs. Hoe bevalt dat precies? Zaakvoerder Jolien Maes en verantwoordelijke Annelore Faes zoomen in op de mogelijkheden en uitdagingen. 

Het 30-koppig team van De Roze Bakker werkt nauw samen. De familiale en enthousiaste sfeer zorgt voor een fijn groepsgevoel in de winkel op de Turnhoutsebaan in Mol. “We werkten al langer met studenten en stagiaires”, start Annelore. “Het was pas toen Campus Het Spoor in Mol zelf het voorstel deed om een duale leerling in huis te halen dat we de mogelijkheden zagen."

"Al bleef het natuurlijk wel spannend. Evelien zit nu haar tweede jaar bij ons en zwaait eind dit schooljaar af. Dit systeem is een enorme plus voor de leerling, aangezien ze kunnen proeven van het werkveld en het op die manier meteen duidelijk wordt of de job iets voor hen is.” 

“Voor onszelf is het fijn om een jong persoon in het team te hebben die we onder onze vleugels nemen”, pikt Jolien in. “Dat soort profielen zijn meestal leergierig en ontwikkelden nog geen eigen werkgewoontes, waardoor ze flexibel zijn. Bij Evelien is dat toch het geval (lacht)."

"Je leert daarbij ook op een kritische manier naar je eigen werk en positieve en negatieve punten kijken, omdat je de kennis en vaardigheden op een goede manier wil doorgeven aan de leerling. Waar kan het dus nóg beter? Dat aanleren is iets wat we eigenlijk altijd al doen bij de studenten die bij ons werken. Je kan stellen dat opleiding in het dna van De Roze Bakker zit (lacht).” 

Annelore Faes

Dit systeem is een enorme plus voor de leerling, aangezien ze kunnen proeven van het werkveld en het op die manier meteen duidelijk wordt of de job iets voor hen is.

Annelore Faes

Zichtbaar groeiproces

De start van het duaal traject vraagt natuurlijk tijd. Je kan een leerling niet zomaar voor de leeuwen gooien. “Je wil dat iemand zich thuis voelt en op die eerste dag niet meteen met honderd vragen naar huis gaat”, vertelt Annelore. “Drie tot vier keer per jaar komt de begeleider van school langs om de evaluaties te bespreken – de vragenlijsten krijg je ook van school mee, dus je weet perfect waar je op moet letten."

"Waar het voor Evelien in het begin zoeken was als stiller persoon, is ze vandaag uitgegroeid tot een enthousiaste medewerker die zich zichtbaar op haar gemak voelt. Aanvankelijk stond ze alleen in de verkoop, maar we laten medewerkers graag proeven van alle aspecten van de job. Zo spijkeren ze hun productkennis bij in het atelier achteraan, van salades tot pistolets!"

"Ze moeten weten wat ze verkopen. Net zoals bij de gewone werknemers, mag Evelien daarbij aangeven waar haar interesses liggen. Iets wat je graag doet, doe je vaak ook goed. Zo matchen we kwaliteiten aan taken in onze winkel.” 

Annelore Faes

Drie tot vier keer per jaar komt de begeleider van school langs om de evaluaties te bespreken.

Annelore Faes

Uitdagingen vastpakken

Voordelen komen altijd met nadelen. De allergrootste uitdaging van duaal leren voor De Roze Bakker? De leerling enthousiast houden. “Ze zijn vaak heel jong, zeker wanneer ze starten”, kadert Jolien. “Maar ook als ze al enige tijd bezig zijn, verliezen sommigen hun motivatie. Daarom plannen we op regelmatige tijdstippen een-op-eengesprekken in.”

“Maar we wachten niet tot die ‘formelere’ momenten: als we samen achter de toog staan op een rustig moment babbel je automatisch over het traject, over wat ze fijn vinden en wat net niet”, geeft Annelore nog mee. “Voelt er iets niet goed? Dan durven we dat ook onmiddellijk aan te kaarten. Wachten heeft geen zin. Studenten waren we al gewoon, maar een duale leerling is toch nog iets anders. We stellen daarom ook regelmatig nieuwe uitdagingen voor om het zo interessant mogelijk te houden. ‘Saai’ wordt het bij ons nooit!” 

Gerelateerde artikels

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
AbsoluteYOU ontzorgt de loonadministratie in no time

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy