
Boek jouw opleiding
Meer info over de opleiding ‘Commercieel inzicht’?
Neem vrijblijvend contact op met wendy.labie@pmoretail.be.
Neem contact op Wendy LabieDe ‘ik zou graag ...’-gedachte. Het is volgens PMO-trainer Steven Saenen het startpunt van élke aankoop. Wat volgt, is een psychologische reis. “Door te begrijpen wat klanten ervaren en hoe ze denken, kan je daar als winkelmedewerker of ondernemer tactvol op inspelen”, vertelt Steven. In de PMO-training Commercieel inzicht doet hij het hele aankoopproces waar klanten doorgaan uit de doeken. Een eyeopener met praktische toepassingen, vinden de medewerkers van Spar Lichtervelde.
“Een winkel runnen betekent vandaag zoveel meer dan producten verkopen”, steekt Steven van wal. “Het stukje beleving wordt steeds belangrijker: het moet aangenaam zijn in de winkel, en de klant moet er graag vertoeven, zich begrepen en gehoord voelen. En daar speel je als winkelmedewerker of ondernemer een grote rol in. Want met de juiste communicatie op het juiste moment, begeleid je klanten bij hun aankoop.”
“Daar vonden we dat we nog in konden groeien”, vertellen Stefanie Carpentier en Silke Slabbinck van Spar Lichtervelde. “Onze communicatie met klanten verliep al goed, maar in lastige situaties of bij moeilijke vragen misten we soms de juiste handvaten. Hoe reageer je bijvoorbeeld bij klachten?"
"De verbouwing van onze Spar was de ideale gelegenheid om deze skills bij te schaven. We volgden meerdere PMO-opleidingen, maar Commercieel inzicht was voor ons – als medewerkers op de winkelvloer – wel een van de meest praktische. Ook voor de collega’s van de visafdeling en kaas-brood-charcuterie, die veel rechtstreeks in contact staan met de klanten, was de opleiding bijzonder nuttig.”
PMO-trainer Steven SaenenMet commercieel inzicht kan je je onderscheiden.
De training Commercieel inzicht is gebaseerd op de reis die klanten doormaken wanneer ze een aankoop willen doen. “Tijdens dat proces doorlopen consumenten een aantal stappen”, legt Steven uit. “Dat begint bij een wens of behoefte om iets te kopen – ik zou graag een nieuwe auto willen, ik heb een regenjas nodig, ik wil vanavond iets lekkers klaarmaken ... – en eindigt op het moment dat de klant zich tevredenstelt over de aankoop. Begrip krijgen in die hele reis daartussen, noemen we commercieel inzicht.”
“Tijdens de opleiding stond Steven stil bij elke stap van dat proces”, vertelt Stefanie. “Enerzijds bespraken we wat de klant op ieder moment ervaart, anderzijds leerden we hoe wij daarop kunnen reageren. Zo toonde Steven bijvoorbeeld hoe we inspelen op sleutelmomenten in hun leven. Of hoe open vragen leiden tot meer verkoop én tevreden klanten.”
“Iedereen pikt natuurlijk eigen klemtonen mee uit zo’n opleiding”, vult Silke aan. “De medewerkers van de visafdeling, die klanten persoonlijk bedienen, focussen op andere dingen dan de kassamedewerkers, die een ander soort contact met hen hebben. Dat maakt de opleiding net zo boeiend: voor iedereen was er wel iets van toepassing. Steeds praktisch inzetbaar en helder uitgelegd. Steven gebruikte voorbeelden uit onze eigen Spar, wat het heel concreet maakte.”
Stefanie en Silke van Spar LichterveldeWe staan nu veel steviger in onze schoenen op het vlak van communicatie met onze klanten.
Steven: “Met commercieel inzicht in een klant of in een situatie kan je je onderscheiden van concurrenten. Het gaat veel verder dan begrip tonen. Het gaat erom dat je klanten leert lezen, dat er een echte wisselwerking ontstaat tussen jou en de klant. Dat zijn volgens mij ook de twee grootste uitdagingen waar winkeliers mee te maken krijgen als ze succesvol willen zijn: aan de ene kant moeten ze hun klanten kennen, aan de andere kant moeten ze ‘anders’ durven zijn."
"In één dag tijd worden de deelnemers verrijkt met het nodige commerciële inzicht om verder mee aan de slag te gaan, al kan de opleiding natuurlijk ook op maat uitgediept worden.”
“De tijd vloog voorbij”, vinden Stefanie en Silke. “Dat komt waarschijnlijk door de losse sfeer en interactie. Steven kan heel boeiend vertellen en was goed voorbereid. Een absolute aanrader, want we staan nu veel steviger in onze schoenen op het vlak van communicatie met onze klanten.”
Meer info over de opleiding ‘Commercieel inzicht’?
Neem vrijblijvend contact op met wendy.labie@pmoretail.be.
Neem contact op Wendy Labie