Liesbeth geeft al jaren AI-trainings, dus het verhaal van Delphine kwam haar bekend voor. “Je hebt geen hrm-achtergrond, maar wordt ineens verantwoordelijk voor een team. Evaluatiegesprekken kunnen dan intimiderend zijn. Delphines kennis over de verschillende persoonlijkheidstypes kwam goed van pas, want die hebben we verwerkt in ChatGPT."
"Ze liet haar medewerkers een vragenlijst invullen, vroeg de chatbot om er hun persoonlijkheden uit op te maken en daarna om gepersonaliseerde vragen voor te bereiden. Zo kreeg ieder personeelslid dezelfde inhoud in het evaluatiegesprek, maar met een aanpak op maat.”
“Het is ook handig dat je er steeds dieper op in kan gaan”, vult Delphine aan. “Zo heb ik gevraagd hoe ik in bepaalde situaties moet reageren en kreeg ik zoveel voorbeelden als ik wilde. Het voelt als een soort assistent die er altijd is en je begeleidt. Zelf ga ik dit soort persoonlijke gesprekken niet graag aan, dus het is fijn om hulp te krijgen van een computergestuurde expert.”