Van het frietzakmodel naar tevreden klanten

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Martijn en Jason Vis openden hun eerste Jumbo-winkel op 25 mei van vorig jaar in Balen. Ze waren daarmee bij de eerste Jumbo-franchisenemers in België. Een dik jaar later spreken we met de sympathieke, jonge ondernemers over het franchisemodel van Jumbo en hoe zij het verschil maken. 

De eerste Jumbo in België opende eind 2019 de deuren in Pelt. Inmiddels zijn er 31 Belgische Jumbo-vestigingen, waarvan een tiental uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Martijn en Jason Vis waren bij die eerste ondernemers die de sprong waagden met Jumbo in België. Naast hun supermarkt in Balen nemen ze begin november de Jumbo in Rijkevorsel over van de franchisegroep. 

“Je zou het misschien niet zeggen maar we zijn tweelingbroers”, begint Martijn Vis. De broers groeiden op in het Nederlandse Baarle-Nassau vlak bij de Belgische grens. Martijn woont ondertussen in het Belgische gedeelte, Baarle-Hertog.

“We hebben altijd het plan gehad om te ondernemen”, vervolgt hij. En dat dat samen met zijn broer zou zijn, was ook een uitgemaakte zaak. “Of we nu in Nederland of België zouden starten, dat maakte ons eigenlijk niet zo veel uit. We hebben allebei een langere tijd voor Jumbo gewerkt, zowel in Nederland als in België. Dus toen we te horen kregen dat Jumbo België op zoek was naar franchisers hebben wij ons aangemeld. En dan is het heel snel gegaan.” 

Jason Vis

De eerste weken was het hier een echt gekkenhuis. We hadden in het begin zelfs verkeersbegeleiders nodig op onze parking.

Jason Vis

Fundament: 3 pijlers

Of het een grote uitdaging was om als eerste franchisers Jumbo te lanceren op de Belgische markt? Voor Martijn totaal niet. “Jumbo biedt naast een groot assortiment – een buitengewoon assortiment, zoals wij dat noemen – de beste service én we proberen gedurende het jaar altijd lage prijzen aan te bieden. Die drie pijlers samen in één franchise, dat was er volgens ons nog niet op de Belgische markt.” 

Hun start verliep in elk geval bijzonder goed.  De jongens zetten vlak voor de opening een posteractie op poten. Wie de poster ophangt, maakt kans op prijzen zoals een minuut gratis winkelen, een jaar gratis pizza’s, gratis fruit en groenten ...  “De winkel was nog niet open en letterlijk overal in de buurt hingen posters op met de aankondiging van de opening van onze winkel. De eerste weken was het hier een echt gekkenhuis. De parking stond elke dag vol. We hadden in het begin zelfs verkeersbegeleiders nodig”, voegt Jason lachend toe.

Martijn Vis

Studenten mogen in Nederland veel meer uren werken, maar hier bestaat het systeem van de flexi-job en dat is echt iets supermoois.

Martijn Vis

Verschillen tussen België en Nederland

Wat is voor hen het verschil tussen ondernemen in Nederland en België? “De wetgeving, fiscaliteit, het juridisch aspect ... Dat soort zaken zijn totaal verschillend”, antwoordt Martijn. “Een voorbeeld: jobstudenten werken in Nederland tijdens de vakanties makkelijk 30 tot 40 uur per week en 20 tot 25 uur in de schoolperiodes. Dat kan hier helaas niet. Anderzijds bestaat hier dan weer het systeem van de flexi-job en dat is echt iets supermoois.” 

En de klanten? “De Vlaming eet veel bourgondischer en dat merk je natuurlijk in het aankoopgedrag. Onze klanten houden echt van vers bereide gerechten zoals onze verse pizza’s. Die kopen ze liever dan andere kant-en-klare maaltijden uit het schap. Ze geven meer geld uit aan lekkere dingen. En dat is wel leuk natuurlijk”, glimlacht Jason.  

In België zie je vaak nog een hiërarchische structuur. We hebben dat volledig omgedraaid.

Jason Vis

Uniek franchisesysteem

Met welk ander franchisesysteem kunnen ze dat van Jumbo vergelijken? “Ik denk dat  ons systeem echt uniek is”, zegt Jason. “Jumbo zet de klant voorop. Dat is het uitgangspunt en daar bouwen we de organisatie rond. In België zie je vaak nog een hiërarchische structuur. We hebben dat volledig  omgedraaid.”

Martijn tekent een frietzak en legt uit: “We werken bij Jumbo volgens het frietzakmodel. De klanten zijn de frietjes en die moet je altijd goed bedienen. Wij, Jason en ik, zitten hier helemaal onderaan in de puntzak, daarboven onze leidinggevenden en bovenaan, vlak onder de frietjes, onze medewerkers. Die moeten zorgen voor tevreden klanten maar kunnen dat alleen maar als ze zelf tevreden zijn. En daar hebben we onze leidinggevenden hard voor nodig. Kortom, onze medewerkers krijgen alle vrijheid en het vertrouwen, zodat zij de klant voorop kunnen zetten.” 

Hoe ze dat realiseren? “Eens een complimentje geven, iets lekkers in de refter zetten, lunchen met je mensen, belonen voor goed gedrag, de arbeidswetgeving punctueel volgen, uitbetalingen netjes op tijd doen … Alles gebeurt gewoon correct”, vertelt Jason.

En volgens Martijn zit daar echt de kracht van de broers. In dat werkgeverschap, zoals hij het noemt. “Het zijn vaak kleine dingen, maar daar kun je wel heel snel een verschil mee maken. Als we in de winkel komen, gaan we eerst alle collega’s dag zeggen en als we vertrekken doen we dat ook. Voor ons is dat normaal. Maar we hebben nu wel een heel betrokken team en een laag verloop.” 

Prikkelvrij winkelen

Die zorg voor de medemens gaat zelfs nog wat verder. Op dinsdagochtend kan je in Jumbo Balen een uurtje prikkelvrij winkelen. “De lampen zijn half gedimd, de muziek is uit, de telefoon op stil. We begroeten de klanten dan ook niet. Sommige mensen hebben daar gewoon geen behoefte aan”, legt Jason uit. Het idee kwam vanuit het team en vertrekt van hun samenwerking met De Schakel, een vereniging die mensen begeleidt met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Ook de ‘Mootjes supermarkt’ is een mooi voorbeeld van hun sociaal engagement. Het kastje op de parking is altijd gevuld met voeding, hygiëneproducten, enzovoort. Wie iets nodig heeft, mag het eruit pakken. En wie iets kan missen, zet het erin. Ook de kletskassa, een initiatief van Jumbo zelf, ontbreekt hier niet. En daar wordt volgens de broers toch enthousiast gebruik van gemaakt. Ze selecteerden twee vaste medewerkers – Hilde en Rony – die hier afwisselend plaatsnemen en niets liever doen dan een praatje slaan met de klanten. 

We volgen de formule waar het moet en laten onze winkel afwijken waar en wanneer het kan. Zo hou je de formule ook consistent én krachtig.

Martijn Vis

Zijn zij eigenlijk typische Jumbo-ondernemers? “Ik denk wel dat we de formule volgen waar het moet en dat we onze winkel laten afwijken waar en wanneer het kan. Zo hou je de formule ook consistent én krachtig”, antwoordt Martijn.

“Maar als je afwijkt moet je daar ook in uitblinken. ‘Tiejn & Taander’ is het label van streekproducten van Balen en Olmen. We hebben niet enkele maar zo goed als álle producten met dat label in onze winkel. Dus ja, we passen wel in het plaatje, maar proberen toch ook altijd net dat stapje extra te zetten, in de eerste plaats voor de klant.”

Ondernemersreis

En de toekomst, die zien de broers heel positief tegemoet. “Jumbo is haar formule volop verder aan het ontwikkelen zodat die steeds beter aansluit op de Belgische markt. Dus ik verwacht dat we in de toekomst wel meerdere winkels uitbaten. Waarschijnlijk allemaal in België. Want we zijn onze ondernemersreis hier begonnen en zullen die hier ook met heel veel plezier verderzetten!”, besluit Jason. 

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy