De zelfstandige kleinhandel of de retail in het algemeen worstelt met een loonhandicap ten aanzien van de meeste andere werkgevers. Een krappe rendabiliteit beperkt op dat vlak onze mogelijkheden. ‘Loon naar werk’ of een ‘Correct loon’ is echter een basisvoorwaarde om medewerkers te kunnen vinden en houden. Maar wat is een ‘correct loon’?
Een alleenstaande mama heeft andere loonverwachtingen dan iemand waarvan de kinderen al lang het huis uit zijn. Criteria zoals het basisloon en andere loonvoordelen, aantal vakantiedagen, enz. zijn overduidelijk extrinsieke motivatoren.
Wanneer winkelbedienden hun loon- en arbeidsvoorwaarden als ‘correct’ beschouwen (in overeenstemming met hun opleiding, beroepservaring en functie), zullen ze meer belang hechten aan ‘intrinsieke motivatoren’ die rechtstreeks een impact hebben op de arbeidsvreugde.
Het is echter ook wel belangrijk dat je als werkgever dat loonaspect niet zomaar onder de mat tracht te vegen. Wees in de advertentie duidelijk over hoeveel de winkelbediende bij jou kan verdienen, welk takenpakket inherent is aan de job en andere concrete gegevens. Termen als ‘marktconforme loon- en arbeidsvoorwaarden’ zijn dus niet aan de orde.
Het is in die context ook belangrijk dat winkelmedewerkers van bij de start een groeiperspectief hebben. Loon kan op die manier een positieve factor worden in de kosten/batenanalyse die elke sollicitant maakt: ‘Het is hard werken in onze buurtsuper, maar je hoeft geen diploma’s voor te leggen om snel meer verantwoordelijkheid te krijgen en dan verdient het best goed.’