Remodeling komt zowel energiefactuur als klant ten goede

3 min.

Energie
SuperMAG
Verhalen

Supermarkten die beschikken over verouderde installaties of infrastructuur kiezen steeds vaker voor remodeling. Geen tijdelijk oplapwerk maar een totaalrenovatie gericht op energiebesparing, duurzaamheid en een optimale klantervaring. Carrier, marktleider in koeling en klimatisatie, verzorgde met succes de remodelings van Proxy Delhaize Zandhoven en AD Delhaize Broechem.

Lees hier het verhaal van de remodeling van AD Broechem. Het verhaal van Proxy Delhaize Zandhoven ontdek je via onderstaand artikel. 

Remodeling komt zowel energiefactuur als klant ten goede

De gloednieuwe AD Delhaize in Broechem oogt modern en imposant. De volledig zwarte buitengevel staat in schril contrast met de traditionele look van het oude gebouw. Maar vanbinnen heerst er vooral gezelligheid en warmte. Letterlijk zelfs. De vloerverwarming is een knap staaltje warmterecuperatie ten dienste van klant en personeel.

Het oude Delhaize-gebouw in Broechem deed al 40 jaar dienst. De laatste remodeling dateerde van 2002. “De tijd was rijp om voor een totaalrenovatie te gaan”, steekt eigenares Kristel Van Dijck van wal. “We wilden zowel vergroten als vernieuwen. Aangezien we op de oude locatie de benodigde vergunningen niet kregen, zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Dat bleek een nieuwbouwproject 100 meter verderop te zijn.”

Kristel Van Dijck, zaakvoerder AD Delhaize Broechem

We willen klaar zijn voor de toekomst. Duurzaamheid speelt daar een grote rol in.

Kristel Van Dijck, zaakvoerder AD Delhaize Broechem

Kristel wilde met haar nieuwe AD Delhaize optimaal inzetten op energiezuinigheid. “De energiekosten telden de afgelopen jaren zwaar door. En je wil natuurlijk klaar zijn voor de toekomst. Duurzaamheid speelt daar een grote rol in.”

Vloerverwarming: de zuinige keuze

“Er is geen centrale verwarming in het gebouw”, legt Dirk Janssens, Account Manager bij Carrier Refrigeration, uit. “Alle warmte wordt gerecupereerd uit de koelinstallaties en rechtstreeks naar de vloerverwarming geleid. Zelfs op koude dagen kan je er gemakkelijk de hele winkel mee verwarmen. Je hebt bovendien ook geen last van stof of onderhoud.”

“Initieel stonden we sceptisch ten opzichte van vloerverwarming. Maar nu zijn we erg blij met onze keuze”, geeft Kristel aan. “Hierdoor konden we opteren voor open koelinstallaties zonder deuren, aangezien de overbodige restwarmte wordt gerecupereerd. Het is de meest zuinige oplossing en de klanten hebben het aangenaam warm.”

Dirk Janssens, Account Manager bij Carrier Refrigeration

Er is geen centrale verwarming. Alle warmte wordt gerecupereerd uit de koelinstallaties en rechtstreeks naar de vloerverwarming geleid.

Dirk Janssens, Account Manager bij Carrier Refrigeration

“Door optimaal gebruik te maken van circulariteit verleng je de levensduur van een winkel, zeker bij een nieuwbouwproject. Dat beperkt de impact op je portemonnee en de planeet”, vult Marius Van der Linden, Senior Sales Manager bij Carrier Refrigeration, aan. “De fleecevesten die we hebben aangekocht voor het personeel blijven alleszins in de kast liggen”, lacht Kristel.

Gevoel van ontzorging

Waarom Kristel voor Carrier Refrigeration heeft gekozen? “We gingen ons licht opsteken bij collega-winkeliers. Die waren uitermate tevreden over Carrier. Niet alleen qua producten, maar ook qua service. We hebben op korte tijd een vertrouwensband met Dirk opgebouwd. Dat geeft een zeker gevoel van ontzorging.”

“We bieden standaard een servicecontract van twee jaar aan, een soort van overtreffende trap van garantie. Mocht er zich in het begin toch iets voordoen, dan springen we meteen bij. 24 uur op 24”, verklaart Dirk.

Zakken vullen

De nieuwe AD Delhaize is niet alleen energiezuiniger maar ook een pak groter dan zijn voorganger – van 1.250 m2 naar 1.800 m2. “We hebben ons assortiment aanzienlijk kunnen uitbreiden op maat van de moderne klant. Meer vegetarisch, meer bio. We bieden nu ook meerdere kassasystemen aan, waaronder een Quick Scan.”

De vernieuwingen vallen alvast in de smaak bij het cliënteel. “De eerste reacties zijn enorm positief. De klanten zijn erg te spreken over de hoeveelheid daglicht die binnenvalt. Ook het ruimtelijk gevoel hoor ik vaak terugkomen. Sommige elementen hebben we bewust onveranderd gelaten. Zo laden we als een van de enige supermarkten in België de zakken nog zelf in voor de klant. Dat wilden we absoluut zo houden.”

Gerelateerde artikels

Sarah Torrekens, onze officemanager
SPI brengt duurzame draagbaarheid naar retail
“Consumenten verwachten méér dan een aantrekkelijke winkelomgeving”

Actueel

Complimentendag 2024

Deel jij je ‘Buurtsuper van het jaar’ complimenten nog?

Complimentendag 2024

3 min.
Hoe is het gesteld met de zelfstandige buurtsuper?
Teken geen franchisecontract zonder professioneel advies!
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy