"PMO-opleiding bracht dynamiek in de winkel"

4 min.

PMO
Personeel
Verhalen

Nicholas Vergeylen en Sarah Heeman nemen in 2018 de Alvo Supermarkt Tacos in Denderleeuw over van de moeder en nonkel van Nicholas. “Ik was voor de overname al actief als extern adviseur in de zaak,” vertelt  Nicholas, “en wist dat er op vlak van structuur en communicatie iets moest veranderen.” 

Vooral communicatie blijkt een stevige uitdaging voor het jonge koppel. “Mensen waren niet altijd  op de hoogte van de verwachtingen. Sommigen gingen zich zelfs disfunctioneel gedragen. En om dat op te vangen, werden er stelselmatig meer mensen ingezet. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.” 

Met die uitdaging in het achterhoofd maakt PMO een oplossing op maat binnen het ‘Me and my team traject’ met coach Jo Vermeylen. Hij start met twee theoretische en interactieve sessies. “Die sessies waren zeer interessant. Daar werd duidelijk wie volgens welke stijl werkt en welke gedragspatronen we aanhouden. Het ging ook over communicatiestijlen en hoe je met conflictsituaties omgaat.”

Nicholas Vergeylen

Die sessies waren zeer interessant. Daar werd duidelijk wie volgens welke stijl werkt en welke gedragspatronen we aanhouden.

Nicholas Vergeylen

Na de theoretische sessies volgt coach Jo hen een halve dag op de werkvloer. Tijdens dit ‘jobshadowen’ gaat hij geen enkele coaching opportuniteit uit de weg. “Een typische situatie is bijvoorbeeld dat een rayon niet goed is bijgevuld. Het is dan minder effectief om iemand gewoon de taak te geven om de lege plaats(en) op te vullen."

"Effectiever is vragen om vanuit het perspectief van de klant naar de rekken te kijken, want daardoor creëer je inzicht. Laat je de werknemer daar zelf een meetbare actie aan koppelen, dan creëer je engagement, en vermijd je om telkens opnieuw - tot frustratie toe - dezelfde vragen te moeten stellen.”  

Het is effectiever om inzicht en engagement te creëren dan telkens dezelfde taken te geven.

Nicholas Vergeylen

“Jo ziet welke andere problemen er zijn, en gaat die stap voor stap aanpakken. Hij geeft bijvoorbeeld de managementvergaderingen weer de nodige structuur en betekenis. En daar ziet Nicholas nu de grootste verandering. “Dankzij die structuur kwam er meer focus op de cijfers. Zonder deze focus ga je emotioneel beslissen en vooral kiezen voor status quo. Maar als je beslissingen neemt op basis van cijfers, zet je veel gemakkelijker - en betere - stappen."

"Dat heeft gezorgd voor een grote dynamiek in de winkel. We hebben bijvoorbeeld ons non-food assortiment in vraag gesteld, de fruit- en groenteafdeling volledig vernieuwd en een deel van de kruidenierswaren vervangen door een nieuwe bakkerijafdeling.”

'Me and my team' voor jouw zaak?

'Me and my team' voor jouw zaak?

Ook interesse in de praktijkgerichte ‘Me & My Team’ opleiding voor de leidinggevende(n) in jouw zaak?

Neem dan contact op met PMO via wendy.labie@pmocvba.be of tel. 02 212 26 51

Mail Wendy Labie

Gerelateerde artikels

Lonen mogen max. 0,4% stijgen
Roosjes van de Rosomat
Sneltests in essentiële sectoren

Actueel

Tête de Moine AOP

800 jaar oude knowhow en cultuur

Tête de Moine AOP

5 min.
Canadese Couche-Tard neemt Carrefour niet over
Groepsvrijstellingsverordening en franchise
cover-van-supermag-december2020-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy