Ben jij een goede baas?
Zoals aangetoond is er geen passe-partout leiderschapsstijl en moet je als leider vooral authentiek en geloofwaardig blijven: dat wil zeggen dat de gehanteerde stijl matcht met je persoonlijkheid. Niet alleen het type organisatie, ook de situatie waarin die zich bevindt, vraagt een andere stijl van leidinggeven.
Zo mogen we ervan uitgaan dat een zelfstandige buurtsuper of speciaalzaak zich eerder zal focussen op kwaliteit en persoonlijke service. Hierdoor wordt de betrokkenheid van werknemers belangrijker dan in een discount of handelszaak die prijsgedreven werkt. In die context is autocratisch leiderschap sowieso niet langer aangewezen.
In onze hypercompetitieve winkelsector met belangrijke transformaties zoals digitalisering, lijken de leiderschapsstijlen aangewezen die meer bevoegdheden bij de werknemers leggen. Winkelbedienden zullen immers een steeds grotere rol spelen om een winkelbezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Tot slot moeten zaakvoerders en leidinggevenden rekening houden met een andere cultuur bij onze jongere generatie, waarbij een verticale top-down benadering sowieso niet meer aanslaat.