Nieuwkomers uit Oekraïne verdienen een kans

2 min.

Personeel
Verhalen
SuperMAG

Door de oorlog in Oekraïne sloegen heel wat mensen op de vlucht. Een deel daarvan komt in België terecht. Aangekomen in dit voor hen vreemde land, willen ze een nieuw leven opbouwen. Hoog op hun to-dolijst? Een job vinden natuurlijk. Misschien wel in jouw buurtsuper of speciaalzaak. Maar hoe begin je daaraan?

Wel, VDAB en PMO (Personeels- en Management-opleidingen voor Retail) helpen je graag op weg. Met de nodige ondersteuning en opleidingen wordt het mogelijk voor nieuwkomers om een plekje te vinden in de brede retailsector. Het initiatief leverde al veel succesverhalen op. Zo wierf Proxy Delhaize Vlezenbeek onlangs de Oekraïense Olena Kympan aan na een geslaagde stage. 

Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMO

We spreken nu eerst met Oekraïense kandidaat-werknemers en leggen vervolgens hun cv voor aan een mogelijke werkgever. Dat bespaart iedereen tijd.

Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMO

Werkgevers sensibiliseren

Milan Chevrolet, coördinator-sectorconsulent bij PMO, is binnen de organisatie verantwoordelijk voor het zogenaamde Oekraïneproject, in samenwerking met VDAB. “De Vlaamse overheid wil sectoren sensibiliseren om mensen uit Oekraïne aan te nemen”, vertelt Milan. “Bij de start van dit project was het gebrek aan kennis van het Nederlands van deze nieuwkomers wel een moeilijkheid. Nu is dat al veel beter natuurlijk. Maar sowieso zijn er in de retailsector heel wat mogelijkheden. Ook wie de taal nog niet onder de knie heeft, kan er vrij snel aan de slag.”

“In een eerste luik van het project probeerde ik werkgevers te overtuigen om open te staan voor Oekraïense nieuwkomers. Bij een ‘ja’ stapte ik naar VDAB en vroeg ik hen naar mogelijke kandidaten. Maar die aanpak bleek niet doeltreffend genoeg. Daarom pasten we de tactiek aan: we spreken nu eerst met Oekraïense kandidaat-werknemers en leggen vervolgens hun cv voor aan een mogelijke werkgever. Dat bespaart iedereen tijd, want het wordt meteen concreet.”

Duwtje in de rug

Vanessa Abbeel, opleidingscoördinator bij PMO: “De Oekraïense Olena kwam via VDAB bij ons terecht voor een verkoopsopleiding, nadat ze al een cursus Nederlands had gevolgd. Zo een opleiding duurt acht weken en behandelt onderwerpen als omgang met klanten en collega’s, kassa, e-commerce, diefstalpreventie, enzovoort. De laatste twee weken daarvan is het de bedoeling dat de studenten een alternerende stage doen."

"Olena’s zoektocht naar een stageplek verliep echter niet vlot, vooral omdat ze erg onzeker was. Ik besloot haar te helpen en vroeg aan mijn collega Milan of hij een supermarktuitbater kende in haar regio die openstond voor nieuw-komers. En daar kwam een positief antwoord op: Adoni van Proxy Delhaize Vlezenbeek.”

Vanessa Abbeel, opleidingscoördinator bij PMO

De opleiding behandelt onderwerpen als omgang met klanten en collega’s, kassa, e-commerce, diefstalpreventie, enzovoort. De laatste twee weken is het de bedoeling dat de studenten een stage doen.

Vanessa Abbeel, opleidingscoördinator bij PMO

De locatie bleek ideaal voor Olena. Na een gesprek met de uitbater mocht ze er haar stage starten. En die verliep zeer goed. Ze bloeide open, dat merkte ook Anne Van den Broeck van ASAP Training & Event. “Als coach binnen de opleiding leerde ik haar kennen als een schuchter persoon. Ze had schrik om haar Nederlands te oefenen. Maar toen ze een positief antwoord kreeg na haar kennismakingsgesprek met de winkelier in Vlezenbeek, zag ik haar veranderen. Er verscheen een glimlach op haar gezicht en ze werd zelfzeker. Haar collega’s in de supermarkt spraken ook vol lof over haar. Ze merkten hoe hard ze haar best deed, ook om de taal te leren.”

Haar zelfvertrouwen kreeg wel even terug een knauw toen ze na haar stage een tijdje zonder werk zat. Adoni wilde haar graag aannemen, maar had op dat moment geen vacature. Gelukkig was dat enkele maanden later wél het geval. In december had ze er een vast contract te pakken. 

Sociaal contact

Met dat nieuws was de Oekraïense natuurlijk dolgelukkig. Olena: “Ik stapte naar VDAB omdat een job in een supermarkt me leuk leek. In mijn thuisland volgde ik een opleiding Maatschappelijk Werk, maar aangezien ik die functie hier niet kon uitvoeren, wou ik wel een job vinden met veel sociaal contact. Ik doe mijn werk erg graag nu. Ik ben elke dag onder de mensen en heb veel variatie: kassawerk, rayons aanvullen … Heel leuk!”

Werkgever Adoni moest niet lang nadenken over de beslissing om met nieuwkomers te werken. “Als je in de positie zit om mensen die het minder goed hebben een kans te geven, moet je dat gewoon doen, vind ik. Ik was van in het begin erg tevreden over de vriendelijke Olena. Dus ik nam haar aan. Nog nieuwkomers aanwer-ven? Als er plaats is en ik vind opnieuw een goede werkkracht, absoluut!” 

Gerelateerde artikels

Hoe sexy is de buurtsuper op de arbeidsmarkt?
Het zit 'm in de digitale details
Zo zet Jumbo Niel in op beleving

Actueel

Zomerse podcasts

AllesMAG, niets moet!

Zomerse podcasts

2 min.
Hoe sexy is de buurtsuper op de arbeidsmarkt?
Doe mee aan de fotowedstrijd!
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy