Nieuwe franchisewet: dit moet je erover weten

4 min.

Franchise
SuperMAG
Verhalen
Belangenbehartiging

Je hebt er vast van gehoord: de franchisewet, die dateert uit 2006, werd onlangs aangepast. Buurtsuper.be heeft daar jaren voor geijverd. “Deze wet is een historische en noodzakelijke stap in de supermarktsector”, zegt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be. Op 18 jaar tijd vonden er in de maatschappij namelijk heel wat evoluties plaats waar die wet nog niet op voorzien was. Denk maar aan GDPR en de populariteit van e-commerce.

Daarnaast wilde de wetgever ook meer transparantie voor huidige en startende franchisenemers garanderen. We spraken met advocaat Michel Segers. Hij zetelt in de commissie die de opdracht kreeg van de FOD Economie om de franchisewet te herzien. Meester Segers vertelt ons meer over de wijzigingen en aandachtspunten die relevant zijn voor de supermarktbranche. 

Goed geïnformeerd dankzij het vernieuwde PID

De nieuwe franchisewet verplicht franchisegevers om het precontractueel informatiedocument (PID) aan te passen. Zoals bekend dient het PID te worden voorgelegd aan de franchisenemer of kandidaat-franchisenemer één maand vóór het ondertekenen van het contract.

Meester Segers: “Belangrijk om te vermelden hierbij is dat het niet enkel over contracten met nieuwe franchisenemers gaat, maar ook over hernieuwde contracten met huidige franchisenemers. Dus als je al twintig jaar een winkel uitbaat, moet je bij de vernieuwing van je contract dit document ook nog krijgen vóór je het ondertekent.” 

Het is de bedoeling dat je als (kandidaat-) franchisenemer het volledige financiële plaatje kent vóór je het contract tekent.

Het is de bedoeling dat je als (kandidaat-) franchisenemer het volledige financiële plaatje kent vóór je het contract tekent.

Wat staat er zoal in het PID?

Het PID geeft een antwoord op vragen zoals: “Wie is er verantwoordelijk voor het respecteren van GDPR? Hoe en in welke mate is e-commerce toegelaten?” Bovendien worden alle belangrijke economische en financiële gegevens erin opgelijst zoals de financiële gezondheid van de franchisegever, de expansieplannen in het handelsgebied, de kennis over de plannen van concurrerende merken, enzovoort.  

In het nieuwe PID zal nu ook een exploitatiebegroting voor de eerste drie jaar na ondertekening van het contract moeten worden medegedeeld. Dat houdt onder meer in: de verwachte omzet, brutomarge, huur, kosten voor afvalophaling, onderhoud, energie, fees, publiciteitskosten, verzekeringen, transportkosten en zoveel meer.

Meester Segers: “Het is de bedoeling dat je als (kandidaat-) franchisenemer het volledige financiële plaatje kent vóór je het contract tekent, en dat je dus een inschatting van het nettoresultaat hebt, zonder dat er natuurlijk een garantie is op een bepaalde marge of omzet.” 

Tips voor jou als franchisenemer

Meester Segers geeft graag enkele tips mee als je overweegt om een nieuw franchisecontract te ondertekenen: 

Neem de info die je krijgt met een kritische blik door. Stel gerust vragen. Hoe is men aan deze cijfers gekomen? Vanwaar die inschatting? Geldt die specifiek voor die regio of stad? Dit is je kans om als commerciële partners alle details na te gaan, sterk in je schoenen te staan en te onderhandelen. 

Vraag ook of het mogelijk is dat er nog extra kosten zouden bijkomen in de komende jaren die nog niet vermeld staan in het PID. Denk maar aan aanpassingen met AI en dergelijke. Hoe en wanneer wordt dit dan gecommuniceerd? Wat is de regeling hieromtrent? Je wil immers niet voor onaangename verrassingen komen te staan. 

De diverse luiken van de gewijzigde franchisewet gaan op verschillende tijdstippen in 2025 in werking, maar alles geldt ten laatste vanaf 1 mei 2025. Als je een contract plant te ondertekenen vóór die datum, zorg dan dat al die nieuwe regels, inclusief het vernieuwde PID al toegepast zijn. Sta op je strepen en laat je niet wijsmaken dat bepaalde wijzigingen nog niet nodig zijn. 

Meer verplichtingen en verantwoordelijkheden

Naast het vernieuwde PID zijn er nóg wijzigingen in de franchisewet het vermelden waard, meer bepaald wat de aansprakelijkheid van franchisegevers betreft. Sinds 2020 is er al een zogenaamde b2b-wet die een algemeen kader geeft, van toepassing op alle soorten contracten tussen ondernemers.

Dankzij de belangenbehartiging van Buurtsuper.be is er nu de éérste (en voorlopig enige) sectorspecifieke reglementering van toepassing op de supermarktsector. Het gaat om een achttal extra clausules die als onrechtmatig worden aanzien. Meester Segers haalt er enkele cruciale aan. 

Als franchisenemer kan je nu wél een schadevergoeding vragen óf je tijdelijk bevoorraden bij een andere leverancier in geval van leveringsproblemen bij de franchisegever.

Als franchisenemer kan je nu wél een schadevergoeding vragen óf je tijdelijk bevoorraden bij een andere leverancier in geval van leveringsproblemen bij de franchisegever.

Onevenwichtige bedingen bij leveringsproblemen tegengaan

“Als supermarkt krijg je regelmatig te maken met leveringsproblemen. De franchisegever geeft aan dat om reden x of y een bepaald product niet op het afgesproken moment leverbaar is. In het contract met de franchisegever staat dan meestal dat die zelf niet aansprakelijk is en geen schadevergoeding moet betalen bij leveringsproblemen door overmacht.

Bovendien mág je als supermarktuitbater volgens dat contract dan niet zomaar je producten bij een andere leverancier bestellen, omdat dit financiële gevolgen zou hebben (korting bij aankoop in bulk valt weg, e.d.). Die zogenaamde ‘overmacht’ blijkt in realiteit vaak een IT-probleem, staking of issue met een derde partij waarvoor de franchisegever zou moeten instaan. Maar het is dus wel de franchisenemer die met lege handen achterblijft en zijn klanten niet het beloofde aanbod kan geven.  

Wel, precies om dit soort situaties te vermijden en franchisenemers meer zekerheid te geven, is er een nieuwe clausule die bepaalt dat een franchisegever zich niet kan ontheffen van zijn verantwoordelijkheid om onder normale omstandigheden de aangesloten ondernemers correct en tijdig te beleveren. Bovendien stelt een ander beding dat zelfs bij wettige overmacht, de aangesloten franchisenemers het recht hebben op zich elders te bevoorraden, zonder dat ze daar nadien een direct of indirect nadeel mogen van ondervinden.” 

Dankzij Buurtsuper.be is er nu de eerste (en voorlopig enige) sectorspecifieke reglementering van toepassing op de supermarktsector.

Dankzij Buurtsuper.be is er nu de eerste (en voorlopig enige) sectorspecifieke reglementering van toepassing op de supermarktsector.

Correctere prijs voor je zaak

“In de franchisewereld eisen de meeste franchisegevers een voorkooprecht. Dat betekent dat wanneer je als franchisenemer beslist om je winkel te verkopen, de franchisegever het eerste recht krijgt om je zaak te kopen. En dit omdat vele merken de winkels binnen hun netwerk willen houden. Klinkt logisch. Een nadeel was echter dat franchisenemers dan hun zaak moesten verkopen aan een zeer lage prijs."

"Ook hierover is nu een nieuwe clausule opgesteld. Voortaan moet de prijs die de franchisegever biedt marktconform zijn. Er moet dus bekeken worden hoeveel gelijkaardige handelszaken in het handelsgebied waard zijn, hoeveel concurrenten zouden bieden voor de winkel enzovoort.” 

Delen van de promotiekosten

“Ook in het voordeel van de franchisenemer is de nieuwe clausule omtrent promoties. Vaak leggen franchisegevers een promotie op aan de franchisenemers. Bijvoorbeeld: ‘Wasverzachter: 1+1 gratis’. Dergelijke promotie is dan mogelijk omdat ook de inkoopprijs tijdelijk gehalveerd is. In de praktijk blijkt dat ook hier leveringsproblemen en dergelijke voor een financieel nadeel kunnen zorgen."

"Als je in de week dat je die promotie moet aanbieden géén levering kan krijgen voor dat product aan die verlaagde prijs, moet je die promotie toch nog aanbieden aan je klanten. Dat is natuurlijk niet fair. Om die reden is de franchisegever voortaan verplicht om minstens de helft van de promotiekosten te betalen.” 

Doe de Quick Scan!

Nood aan een second opinion? Speel op zeker en laat je franchisecontract controleren op tien mogelijke struikelblokken vóór je het ondertekent.

Bestel de Quick Scan via deze link of onderstaande knop! 

Bestel de Quick Scan

Gerelateerde artikels

Waar of niet waar?

Etiketten voorverpakte producten

Waar of niet waar?

3 min.
Daarom kozen zij voor Carrefour
Lokale betrokkenheid met een grote B(oho)

Actueel

Multifranchisers in opmars
En hoe zit het nu met het statiegeld?
Franse Carrefour ‘verzelfstandigt’ eigen winkels
cover-van-supermag-dec24-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy