Kwaliteit en vraag van de klant

4 min.

Trots op die van ons

Jaarlijks peilt VLAM via het marktonderzoeksbureau iVox naar de elementen die een rol spelen bij de aankoop van verse voeding bij de Belgische consument (vva 18-64j). Hieruit blijkt dat de zintuiglijke waarneming samen met de prijs de belangrijkste parameters zijn en blijven voor de consument, maar in 2024 zien we opnieuw een stijging van het belang van duurzame lokale producten na de terugval in de jaren na de coronapiek.  

Sinds 2023 peilen we via het marktonderzoeksbureau Profacts ook naar de aankoopcriteria bij de retailprofessionals (geïntegreerde en zelfstandige supermarkten en speciaalzaken). De belangrijkste drijfveren in de aankoopbeslissing van deze retailprofessional zijn kwaliteit en de vraag van de klant. De inlandse herkomst is wel belangrijk voor hen en deze wordt ook benadrukt in de communicatie naar klanten vooral mondeling en op de verpakking. Alle retailprofessionals zijn trots op de Belgische producten en deze trots is gestegen tegenover 2023. 

We geven hieronder graag een samenvatting van de belangrijkste resultaten. Wil je de volledige samenvatting inkijken? Downlaod dan het document hieronder. 

De keuze van de consument

De keuzes van consumenten op het vlak van (verse) voeding zijn een samenspel van 5 factoren: Genot, Gemak, Geld, Gezondheid en Geweten. De onderlinge afwegingen tussen die 5 G’s hangen af van persoon tot persoon en van het moment, maar globaal genomen weegt Genot het sterkst door en Geweten het minst sterk.

Met die 5G-mix in het achterhoofd maken consumenten al bepaalde keuzes op het vlak van producten en aankoop- en consumptieplaats. De uiteindelijke aankoop kan evenwel nog beïnvloed worden door aankoopcriteria op die aankoop- en consumptieplaats. Het aanwezige aanbod op die plaats en de versheid en kwaliteit van die aanwezige producten zijn de belangrijkste factor. 

Bij producten waar de zintuigelijke beoordeling moeilijker is, is de houdbaarheidsdatum een belangrijke parameter. Daarnaast hebben ook de geafficheerde prijzen en promoties een invloed op de uiteindelijke aankoopkeuze. In mindere mate spelen ook de gegeven inspiratieen informatie op de aankoopplaats een rol.  

Opnieuw stijging van belang duurzame lokale producten

55% van de Belgen geeft aan bij hun aankoop van verse voeding belang te hechten aan het land van herkomst. Dit zijn eerder 55-64 jarigen en Franstaligen. In Vlaanderen steeg dit percentage van 39% in 2014 naar 46% in 2019 en piekte in 2020 naar 52%. De daaropvolgend jaren merkten we echter een daling tot 42% in 2023 (door een normalisatie na de coronapiek en vermoedelijk ook door de hoge inflatie). In 2024 geven wel terug meer Vlamingen aan belang te hechten aan het land van herkomst en kwamen we uit op 48%. 

Indien men bij de aankoop belang hecht aan het land van herkomst dan heeft men doorgaans een (sterke) voorkeur voor inlandse producten. Die voorkeur is het sterkst bij eieren, melk en aardappelen. De voorkeur voor inlands is lager bij vis, kaas, fruit en vleeswaren, maar ook bij deze producten geeft nog steeds meer dan 85% aan een voorkeur te hebben voor inlands. 

Kwaliteit en vraag van de klant zijn belangrijkste aankoopcriteria voor retailer

Kwaliteit is veruit het belangrijkste aankoopcriterium voor retail (score 9,3 op 10). Op plaats twee komt de vraag van de klant (8,4 op 10), gevolgd door een continue beschikbaarheid (8,3 op 10), aankoopprijs (8,1 op 10) en traceerbaarheid (8,1 op 10). Opmerkelijk is het groeiend belang van ‘korte keten’. Dit criterium steeg van plaats 9 vorig jaar naar plaats zes in 2024. 

Het aandeel Belgisch is het hoogst in de afdeling vlees (80%) en brood en banket (68%). In de visafdeling/speciaalzaak is dit aandeel met 44% het laagst. 

Eén op drie retailprofessionals gaat bewust op zoek naar inlandse producten. 29% geeft de voorkeur aan Belgische producten en bij nog eens 21% speelt het Belgische aspect sterk of gedeeltelijk mee in de aankoopbeslissing. Slechts bij 14% speelt het Belgische aspect geen rol in de aankoopbeslissing.

Gerelateerde artikels

Hype op TikTok stimuleert komkommerverkoop
Weekend van het stoofvlees
Consument kiest vaker voor verwerkte aardappelproducten

Actueel

Multifranchisers in opmars
En hoe zit het nu met het statiegeld?
Franse Carrefour ‘verzelfstandigt’ eigen winkels
cover-van-supermag-dec24-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy