Ekoplaza wordt Färm

2 min.

Biosupermarktketen Ekoplaza telt zeven winkels in Vlaanderen. Vanaf 1 december gaan die verder onder een nieuwe naam: Färm. Dat merk is al jaren ingeburgerd in Brussel en Wallonië en wordt nu het vlaggenschip voor heel België. 

Met 33 winkels in Brussel en Wallonië is Färm een stevige speler in de bioretail. De keten kiest resoluut voor een bio-aanbod: alleen 100% biologische producten halen de rekken en worden beoordeeld op herkomst, seizoensgebondenheid en duurzaamheid. Avocado’s of sinaasappels uit verre landen vind je er dus niet. “Bio is voor ons geen label maar een levenswijze,” zegt retaildirecteur Alexis Descampe. “Onze kracht zit in duurzame, eerlijke en lekkere producten van Europese origine.”

Waar Färm in het zuiden van het land ingeburgerd is, is Ekoplaza met zeven winkels in Vlaanderen nog een relatief nieuw merk. Beide ketens behoren tot dezelfde groep en stappen voortaan onder één vlag naar buiten. “Omdat Färm in België het sterkste merk is, kiezen we voor één naam. Dat schept duidelijkheid voor de consument,” zegt Descampe. Volgens hem liggen er nog grote kansen, want “bio wordt nog te vaak verkeerd begrepen. Met één Belgisch merk kunnen we dat verhaal beter uitleggen.”

Voor Ekoplaza-klanten verandert er weinig: het assortiment wordt bijgestuurd, maar kwaliteit en transparantie blijven centraal staan. Alle medewerkers blijven aan boord. Leuven is de eerste stad waar Ekoplaza verdwijnt. De voormalige Ekoplaza-winkel werd gerenoveerd en heropent nu volledig in Färm-stijl. “De winkel is ruimer, overzichtelijker en eigentijds ingericht,” aldus Descampe. “Het is een belangrijke test voor de volgende Vlaamse rebrandings.”

Na de ombouw telt Färm veertig winkels in België. Daarmee blijft de keten klein naast de grote spelers, maar de ambitie ligt hoger. “We willen ons netwerk verder uitbreiden en nog meer klanten overtuigen van de waarde van 100% bio,” besluit Descampe.

Gerelateerde artikels

Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
Carrefour Market Lommel en Ruddervoorde zetten vernieuwde winkels in de kijker

Actueel

Ekoplaza wordt Färm

33 winkels in Brussel en Wallonië

Ekoplaza wordt Färm

2 min.
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Het geheim van Céline en Sebastien: werk lokaal
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy