Korboo Cheese Masters

5 min.

Speciaalzaak
SuperMAG
Verhalen

Karl Bolle en Reinout Carmeliet zijn de drijvende krachten achter Korboo Cheese Masters. Vorig jaar opende Karl een eerste zaak in Wemmel. Toen Reinout op zijn pad kwam, smeedden ze plannen voor een tweede zaak in Aalst. Die is nu open en klanten kunnen er een lekker stukje kaas proeven in hun splinternieuwe kaasbistro.

Korboo is een knipoog naar de beroemde Franse fabel van Jean de La Fontaine ‘Le Corbeau et le Renard’ waarbij de ijdele raaf zich de kaas laat afsnoepen door de sluwe vos. Het gouden kroontje in het logo staat voor de superieure kwaliteit die Korboo aanbiedt. Met een topselectie van meer dan 200 artisanale kazen, delicatessen, fijne charcuterie, wijnen en bieren uit binnen- en buitenland, lijkt hen dat aardig te lukken. 

Karl - Bourgondiër in hart en nieren - was bijna 25 jaar actief in HR. De laatste tien jaar in leidinggevende functies voor grote bedrijven als Electrabel, Securitas en PWC. “In 2010 heb ik een kaasmeesteropleiding gevolgd bij Syntra en had ik de droom om ooit een kaaswinkel te openen."

Karl - Bourgondiër in hart en nieren - was bijna 25 jaar actief in HR.

Karl - Bourgondiër in hart en nieren - was bijna 25 jaar actief in HR.

Van één naar twee zaken

"Vóór mijn eerste winkel openging, dacht ik al aan een tweede zaak. Ik had voor mezelf een termijn van vier tot vijf jaar in gedachten, maar na één jaar was het al zover”, glimlacht Karl. Een extra zaak openen en runnen zou enkel lukken met de hulp van een medevennoot. En als bij wonder kruist Reinout die zomer zijn pad. Met zijn grote passie voor kaas en wijn, krijgt de idee voor een tweede zaak meteen vorm. 

Reinout studeerde handelswetenschappen en begon zijn carrière in de financiële wereld. “Dat onderdeel interesseert me nog steeds maar mijn passie ligt vooral bij gastronomie, en dan meer specifiek kaas en wijn”, vertelt Reinout. Hij volgde een opleiding tot wijnsommelier bij Syntra en startte een wijnzaak. In het voorjaar van 2019 neemt zijn passie de overhand en beslist hij om naar Frankrijk te trekken. Daar werkt hij zes maanden gratis voor de gerenommeerde Fromagerie Antony.  

Reinout Carmeliet

Wie de stiel van het kaasrijpen wil leren, moet een tijdje bij een ervaren ‘kaas-affineur’ werken.

Reinout Carmeliet

“Wie de stiel van het kaasrijpen wil leren, moet een tijdje bij een ervaren ‘kaas-affineur’ werken. Er bestaan geen boeken over kaasrijpen en er zijn geen scholen waar je het metier kan leren.” Antony is bovendien een genie in het combineren van kaas en wijn. Door die kennis en ervaring leert Reinout de kneepjes van het vak. “Een geitenkaas past bijvoorbeeld perfect met een Pouilly-Fumé. Bier met wijn is trouwens ook een zeer mooie combinatie. Soms is bier zelfs een betere keuze dan rode wijn”, vertelt hij enthousiast. 

Wanneer Reinout terugkeert naar België, organiseert hij proeverijen met kaas en wijn. Als hij Karl tegen het lijf loopt, ziet die heel snel in dat de b2b-markt belangrijk kan worden. Tijdens de lockdown bieden ze samen digitale proeverijen aan bij wijze van teambuildings. En die slaan meteen aan. “Daarom hebben we in Aalst geïnvesteerd in een ruimte waar we die activiteiten in ideale omstandigheden kunnen aanbieden. En als de ruimte er toch is, waarom er dan geen bistro in openen, dachten we”, legt Karl uit. 

Karl Bolle

Zowel in Wemmel als in Aalst hebben we ervoor gekozen om een rijpingscel in de winkel te zetten.

Karl Bolle

Lokaal en korte keten

Hoe trachten ze het verschil te maken? Reinout: “Meer dan 90% van ons assortiment zijn rauwmelkse kazen. Die zijn voller en rijker van smaak. Je kan ze zelf afrijpen en dus op hun beste moment verkopen. We proberen ook met kleinere, lokale kaasboeren te werken en via zo weinig mogelijk tussenpersonen.”  

Karl: “Zowel in Wemmel als in Aalst hebben we ervoor gekozen om een rijpingscel in de winkel te zetten. Dat was een must voor ons allebei.” Karl en Reinout zijn ook eerder kaasadviseurs dan kaasverkopers. “Het nadeel van 200 soorten kaas is dat er weleens keuze stress is”, lacht Karl. “Je ziet de klant dan drie sneden Gouda bestellen om even op adem te komen. Maar het is onze taak om hen dan te adviseren.”

Zouden ze het anders aanpakken als ze mochten herbeginnen? “In Wemmel hebben we geen toog voor zelfbediening. Dat zijn we nu wel aan het bekijken:  potjes yoghurt, een stukje Parmezaan dat afgesneden en verpakt is … Mensen nemen graag iets mee terwijl ze aan het wachten zijn.” 

Met advies van Buurtsuper.be

Via Buurtsuper.be kwamen ze ook in contact met Veronique Bert, die hen begeleidt op vlak van HACCP & Voedselveiligheid. “Ik had al heel wat opgestoken in de opleiding bij Syntra, maar het is fijn dat we advies kunnen vragen aan een expert. In Wemmel gaan we taarten verkopen en ik wou die presenteren in een open frigo. Blijkt nu dat die toch gesloten moet zijn omdat de klanten zichzelf niet mogen bedienen. Gelukkig heeft Veronique ons tijdig en correct geadviseerd. Anders zouden we in het verkeerde materiaal hebben geïnvesteerd.”  

Karl Bolle

Ik werf minder aan op kennis en technische competenties, maar zoek vooral mensen met een passie voor het product en de klant. De rest kan je leren.

Karl Bolle

Karl en Reinout hebben duidelijk nog geen spijt dat ze hun carrière omgooiden. “Als je weet dat we ondertussen meer dan elf medewerkers in dienst hebben, waaronder een aantal jobstudenten en fleximedewerkers, dan vraag ik me soms af of ik niet weer in de HR zit”, lacht Karl. De ervaringen uit zijn vorige job blijken heel waardevol. “Zo heb ik de laatste jaren geleerd om minder op kennis en technische competenties aan te werven. Ik zoek vooral naar mensen met een passie voor het product en de klant. De rest kan je leren.” 

En wat brengt de toekomst? “Geen nieuwe zaken”, bevestigen ze allebei. “We willen geen keten van Korboo maken, maar hebben wel nog plannen in de b2b-markt. Mijn droom is om een microbrouwerij over te nemen en ons eigen Korboo-bier te brouwen”, vertelt Karl. “Of misschien investeren we in een lokale kaasmaker om onze eigen kaasproductie te starten. Wie weet wat er nog op ons pad komt.” 

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy