Het geheime wapen van de buurtwinkel? Gezelligheid!

3 min.

Superbuurt
SuperMAG
Verhalen

Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Het onderzoek leverde heel wat boeiende inzichten op over het unieke van buurtwinkels en de drijfveren van klanten om een buurtsuper te bezoeken.

Door de aankondiging van Delhaize om alle winkels te verzelfstandigen is er plots heel wat aandacht voor zelfstandige supermarkten die onder een franchise-formule opereren”, vertelt Luc Ardies van Buurtsuper.be. “Maar hoe staat de consument tegenover het winkelen bij zo’n zelfstandige buurtsupermarkt? En kan de ‘man in de straat’ ze überhaupt onderscheiden van een supermarkt die onderdeel is van een keten?” Op deze en andere vragen probeerde de bevraging een antwoord te vinden. 

Opvallendste resultaten

1. Onze dagelijkse boodschappen doen we nog altijd het liefst in een fysieke winkel (supermarkten van ketens, discounts of zelfstandige buurtsupermarkten).

Ondanks de opmars van het online winkelen,  gaat bijna iedereen (97%) nog naar de fysieke winkel om boodschappen te doen. Ongeveer 1 op de 10 Vlamingen (9%) geeft aan om ook weleens boodschappen online te bestellen en op te halen, en eenzelfde aantal (9%) laat de boodschappen soms aan huis leveren. Online boodschappen doen blijft dus vooralsnog vrij beperkt.

2. 40% van de consumenten vindt boodschappen doen leuk, en 1 op 3 verkiest een fysieke winkel voor het sociaal contact.

De voornaamste reden om naar de winkel te gaan, is om de producten zelf te kunnen kiezen (79% van  de respondenten). 49% van de bevraagden kan dicht bij huis of kantoor boodschappen doen, waardoor  thuisbezorging geen meerwaarde biedt. 40% vindt  dat winkelen op zich gewoon leuk of gezellig is. 31% van de respondenten vindt het sociale aspect van een fysieke winkel belangrijk.

Opvallend is wel dat hierbij een leeftijdseffect speelt: slechts 15% van de jongste doelgroep (18-34 jaar) vindt dit belangrijk,  maar dat aantal loopt op naarmate de leeftijd hoger is. Bij mensen ouder dan 65 is het sociale aspect voor  bijna 1 op 2 (45%) de belangrijkste reden om zelf  naar de winkel te gaan en boodschappen te doen.

3. De drie belangrijkste troeven van de buurtsupermarkt: nabijheid, bereikbaarheid en open op zondag.

67% van de consumenten kiest vooral voor de  nabijheid voor een buurtsuper. 52% verwijst naar de opening op zondag(voormiddag) en feestdagen, en 37% omdat ze te voet boodschappen kunnen doen. Sociale drijfveren zoals vriendelijkheid, een persoonlijke service en sociaal contact zijn voor de oudere consumenten belangrijkere drijfveren. Zelfstandige buurtsuper-markten onderscheiden zich dus het sterkst van ketens en discounts op de sociale en persoonlijke aspecten.

Het grootste verschil tussen buurtwinkels en ketens situeert zich in de persoonlijke service (53% bij buurtsupers, tegenover 18% bij klassieke ketens), de gezelligheid (50% tegenover 16%) en de winkel als ontmoetingsplek (47% tegenover 23%). Ketens scoren dan weer iets beter op parameters zoals assortiment en prijs (90% en 87%).

Conclusie

“Het is duidelijk dat consumenten de buurtsupermarkt vooral associëren met en waarderen om de ‘zachtere’ waarden”, concludeert Luc Ardies. “Wat ook opviel, is dat het online boodschappen voorlopig zeer beperkt blijft, ook al zal niemand die evolutie ontkennen. Bovendien werd alleen gepeild naar hoe mensen hun dagelijkse boodschappen doen. Thuislevering van maaltijden zoals pizza’s en dergelijke werden dus niet onderzocht.

“De concurrentie die vandaag in de sector speelt, beperkt zich niet tot een concurrentie tussen supermarkten, maar is een echte ‘strijd om het maagaandeel’”, aldus Luc Ardies. “De hamvraag die elke foodretailer zich vandaag moet stellen, is hoe hij de consument kan blijven overtuigen om in zijn winkel fysiek boodschappen te komen doen, wetende dat alles thuis geleverd kan worden.”

Buurtsupers moeten op het vlak van digitalisering en automatisering mee zijn met hun tijd, maar het échte verschil zullen ze maken op basis van menselijk contact. “Zelfstandige buurtsupermarkten hebben een concurrentiële voorsprong op basis van de zachte waarden zoals persoonlijk onthaal, de betrokkenheid met de buurt, de buurtsuper als ‘gezellige’ ontmoetingsplek, enzovoort. De kunst zal er echter in bestaan om die voorsprong ten aanzien van de concurrentie verder uit  te bouwen, zowel offline als online.”

Leestip: Of de resultaten écht kloppen? We namen de proef op de som en gingen onze inkopen doen in Proxy Sint-Joris-Weert. Lees hun verhaal via de link hieronder.

Gerelateerde artikels

Het zit 'm in de digitale details
Zo zet Jumbo Niel in op beleving
Mooie combinatie van digitalisering én beleving

Actueel

Zomerse podcasts

AllesMAG, niets moet!

Zomerse podcasts

2 min.
Hoe sexy is de buurtsuper op de arbeidsmarkt?
Doe mee aan de fotowedstrijd!
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy