Groentevakman met een heel groot hart

4 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Verhalen

Een onberispelijk mooie winkel met een boontje voor ‘groenten van bij ons’. Dat is Healthy Fresh – de Groentevakman van het jaar – in ieder geval. Tijdens ons bezoek ontdekten we dat uitbaatster An Cabanier een nóg veel groter hart voor haar buurt en buurtbewoners heeft. 

Onze filosofie is dat de service tijdens je laatste winkelbezoek, telkens opnieuw bepalend is voor je oordeel over de zaak.

De Groentevakman is een initiatief van Flandria in samenwerking met De Boerenbond, VLAM en Buurtsuper.be. Met de wedstrijd worden versverantwoordelijken en hun teams beloond voor hun inspanningen om ‘groenten van bij ons’ in de kijker te zetten. In de categorie speciaalzaken ging Healthy Fresh uit Turnhout welverdiend met de hoofdprijs lopen. 

Healthy Fresh is dan ook een bijzonder mooie fruit- en groentewinkel. Hier is er aandacht én veel respect voor het product. Uit het rapport van de mystery shoppers bleek ook dat de klantvriendelijkheid en de hartelijkheid van zaakvoerster An een grote troef is. Ze zorgt bovendien elke week voor een nieuwe  presentatie of beleving in haar zaak en de geschenkmanden zijn kleine kunstwerkjes. 

An werkt samen met het Fruithuis in Minderhout. Zaakvoerder Rogier Coppens overtuigde haar om mee te doen met de Groentevakman-wedstrijd. Elke kandidaat mocht het bezoek van een mystery shopper verwachten en moest een leuke promotie voor groenten van bij ons bedenken. “Klanten die wisten dat we deelnamen, beweerden af en toe dat ze zelf een mystery shopper waren. Dat was wel grappig”, lacht An. “Maar elke klant wordt hier altijd op de allerbeste manier behandeld. Onze filosofie is dat de service tijdens je laatste winkelbezoek, telkens opnieuw bepalend is voor je oordeel over de zaak.” 

Via het schoolproject ‘Oog voor lekkers’ krijgen ook kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder makkelijk hebben, hun vitaminen binnen.

Lang leve lokaal

Extra acties heeft ze niet gedaan. “Toen de  wedstrijd liep hebben we de laatste oogst van een lokale aardbeiteler opgekocht. Dat was  een succes! In plaats van twee dagen heeft de actie van vrijdag tot woensdag gelopen en hebben we 385 kisten (!) aardbeien verkocht. Die actie zouden we sowieso gedaan hebben. Groentevakman of niet.” 

Al sinds de opening van Healthy Fresh, nu  vier jaar geleden, zet An Belgische en lokale producten centraal. Veiling Hoogstraten is natuurlijk niet veraf, maar er zijn in de regio ook steeds meer telers op zoek naar een andere afzet. “Die proberen we graag uit.  Werkt het? Dan kopen we heel graag rechtstreeks bij hen aan. De producten moeten uiteraard wel aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoen. Want hoe vriendelijk je ook bent, als de kwaliteit niet op het hoogste niveau is, komen de klanten toch niet terug.”

Vers en gezond eten is bij An de rode draad. En dat begint al bij de ‘kleintjes’. Healthy Fresh levert al geruime tijd fruit op school, onder andere via het project ‘Oog voor lekkers’. “Het is o zo belangrijk dat kinderen vanaf  jonge leeftijd al meekrijgen hoe lekker groenten en fruit als tussendoortje kunnen zijn. Ook kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder makkelijk hebben krijgen op die manier hun vitaminen binnen.” 

Hoe vriendelijk je ook bent, als de kwaliteit niet op het hoogste niveau is, komen de klanten niet terug.

Fruit op de werkvloer

Een nieuwe trend die An ook opmerkt: bedrijven die fruit aanbieden op de werkvloer. “Dat is dan ‘Fruit-op-het-werk’, een gezond alternatief voor tussendoortjes tijdens de pauze”, stelt An. “Het zijn die kleine dingen waarmee je werknemers in de watten kunt leggen. We leveren steeds meer fruitmanden aan ondernemingen, maar zien graag nog wat meer bedrijven die hier aandacht aan geven. En het is eigenlijk heel eenvoudig. Het bedrijf heeft er geen omkijken naar. Eenmaal afgesproken, leveren we wekelijks een mooi gevulde mand. Telkens op een vast moment.”

Ook bij Healthy Fresh gingen de energiekosten pijlsnel de hoogte in. Hoe moeilijk is het dan om toch nog aan die hoge kwaliteitsnorm vast te houden? “Door iets minder voorraad te houden en vaker te laten leveren”, verduidelijkt An. “We hebben op deze manier een van onze koelingen kunnen uitzetten. Daar heb je uiteraard een goede relatie met je leveranciers voor nodig, want die hebben het ook niet gemakkelijk. En in de winkel zelf kijken we kritisch naar wat écht gekoeld moet zijn. Frisdrank bijvoorbeeld hoeft niet per se op zes graden verkocht te worden.” 

Healthy Fresh levert ook aan scholen en bedrijven in de regio. “Dat creëert een vrij groot inkoopvolume en daarin kan je optimaliseren. We zorgen ook dat er niet te veel blijft ‘hangen’ in de winkel”, vertelt An. “Maar uiteindelijk moet je wel voldoende aanbod hebben, hé. Een lege winkel is geen winkel, dus je moet toch altijd wat risico nemen.” 

Het zorgen zit in me. Voor mij is het gewoon vanzelfsprekend dat ik ook goed voor mijn klanten zorg.

Betrokkenheid tonen

Minder openen zoals sommige horecazaken in de buurt doen, is geen optie. “Je hebt toch een vaste groep klanten die je niet wil teleurstellen. Zoals de medewerkers van bedrijven in de buurt die na hun nachtshift om zeven uur ’s ochtends al inkopen komen doen. Dat is ook gewoon om een babbeltje te slaan.”

Het zijn voor veel bedrijven lastige tijden. Toch vindt An elke dag de moed om door te gaan. “Ik doe het voor de klanten”, antwoordt ze resoluut. “Er zijn klanten die wat minder mobiel zijn en hulp nodig hebben bij hun boodschappen in onze winkel. Die helpen we héél graag. Door de groenten en het fruit te nemen en alles in hun wagen te laden. Of voor die vaste klant die bestelt voor haar mama. En die meneer waar we twee keer per week broodjes leveren. Dan kijk ik ook altijd even of er nog voldoende drank in zijn ijskast zit.”

Ongelofelijk wat An allemaal doet voor de buurt. Maar ze krijgt er ook heel veel dankbaarheid voor terug. “Vorig jaar kreeg het hele team een cadeau van een klant. Als dank voor alle hulp. Die mensen kan ik toch niet in de steek laten.”

Die zorg vloeit volgens An voort uit haar opleiding als zorgkundige. “Dat zit in je. En voor mij is het gewoon vanzelfsprekend dat ik ook goed voor mijn klanten zorg.” Ook in haar opvoeding kreeg ze die instelling mee. “Thuis hoorde ik altijd: ‘niet zagen, niet klagen, gewoon doorgaan’. Je mag eens klagen, hé. Maar je houdt dit alleen maar vol als je heel graag doet wat je doet.”   

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy