Het kaasverbruik in Vlaanderen blijft al jaren stabiel. Gemiddeld consumeert elke Belg 12 kilogram kaas per jaar. Maar achter die cijfers schuilt een interessante verschuiving in voorkeuren en gewoontes. Welke soorten kaas winnen terrein? En hoe bewust kiezen we voor Belgische kazen? We werpen een blik op het kaasgedrag van vandaag én de rol van kazen van bij ons.
De laatste jaren blijft het thuisverbruik van kaas stabiel op 12 kilogram per persoon. Dit is iets hoger dan voor de coronacrisis, toen het verbruik rond de 11,5 kilogram per capita schommelde. Bijna alle Belgische gezinnen kopen kaas en dit gemiddeld 53 keer per jaar. Na een stijgende trend de voorbije jaren, verloren de zachte kazen in 2024 wat volumeaandeel ten voordele van harde korstkazen. Die harde korstkazen nemen nu 63% van het volume in, tegenover 28% voor zachte kazen en 9% voor halfharde korstkazen.

Hier hebben we goeie smaak
Bij hun kaaskeuze letten Vlaamse consumenten vooral op rijping, type versnijding, textuur, prijs, type melk en merk. Het land van herkomst staat dus niet bovenaan in de keuzecriteria, maar meer dan 6 op de 10 kopers geven wel aan dat ze de Belgische herkomst van kaas minstens gedeeltelijk meenemen in hun aankoopkeuze. Dit aantal stijgt bovendien nog licht.
Steun voor de lokale economie, de smaak en kwaliteit van Belgische kazen, gematigd chauvinisme, de ruime keuze aan Belgische kazen en ecologie (minder transport) zijn de belangrijkste redenen die consumenten aanhalen om te kiezen voor Belgische kazen.
In 2024 behaalden Belgische kazen een volumeaandeel van 13% binnen het thuisverbruik van kaas, in Vlaanderen zelfs 15%. Na een daling in 2022 en 2023 steeg dit aandeel weer in 2024. Belgische kazen hebben een hoger aandeel bij de halfharde korstkazen (52% van het volume) dan bij harde korstkazen (11%) en zachte kazen (2%). Ook binnen merkkazen (19%) scoren ze beter dan bij private label (6%).
Er zijn grote verschillen tussen de verschillende winkelformules: bij kaasspeciaalzaken hebben Belgische kazen een aandeel van 32% en bij buurtsupermarkten (zoals Proxy Delhaize, Carrefour Express, Okay en Spar) van 22%. Bij hard discount (Aldi en Lidl) bedraagt dit aandeel slechts 7%. Gewone supermarken (waaronder Delhaize Supermarkt, Carrefour Market, Colruyt en Albert Heijn) zitten daar tussenin met een aandeel van 13%.
Word ook een supporter van goeie smaak
Dankzij inspanningen van de afgelopen 30 jaar is ‘kazen van bij ons’ een begrip geworden in Vlaanderen: meer dan 70% kent de term en meer dan 80% het logo. Bij welgestelde kaaskopers tussen 18 en 54 jaar is dit zelfs meer dan 90%. Door de jaren heen heeft dit begrip een sterke inhoudelijke en emotionele identiteit gekregen, tussen het alledaagse van Hollandse kazen en het uitgebreide gamma van Franse kazen.
Toch kan de Belgische consument nog chauvinistischer zijn in zijn kaaskeuze. Daarom gaat VLAM consumenten aanmoedigen om supporter te worden van goeie smaak en te kiezen voor Belgische kazen. Met een campagne die van onze kazen échte kopmannen maakt. Maar we hebben ook jouw steun nodig om Vlamingen over de streep te trekken. Word daarom mee een supporter van goeie smaak en geef Belgische kazen de plaats en zichtbaarheid in jouw rayon die ze verdienen.

Doe mee en zet jouw lokale producten extra in de kijker!

Actueel

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo
AI tussen de winkelrekken
Lees artikel

Column Luc Ardies
Smoel of geen smoel, dat is dé vraag
Lees artikel
