Een eerlijk eitje wordt steeds (bio)logischer

3 min.

SuperMAG
Productnieuws
Verhalen

De snelle veranderingen in de retailmarkt zijn op lokaal, nationaal én internationaal niveau voelbaar. Ook bij Eieren Peetermans, specialist in het sorteren en verpakken van verse bio­eieren, zijn deze zaken onderwerp van gesprek. SuperMAG schuift aan en polst naar hun blik op de actualiteit vanuit hun thuisbasis in Herselt.

De eiermarkt ziet er vandaag fundamenteel anders uit dan in 1958, toen Eieren Peetermans werd opgericht in het landelijke Herselt. Derde generatie Bert en Julie erfden hier een goedlopend bedrijf, maar timmeren toch nog steeds elke dag hard aan de weg om dat succes in stand te houden.

“Voor de jongere generaties die een boeren- of leveranciersbedrijf overnemen is er geen bestaanszekerheid”, vertelt Julie. “Dat komt door de beperkte marges en de strengere eisen van de overheid.” Het is nu bijvoorbeeld bijna onmogelijk om een bouwvergunning voor een nieuwe kippenstal te krijgen, dus een bestaande kippenboerderij kan niet of nauwelijks vernieuwen of uitbreiden.

“Er zijn wel degelijk mensen die dit werk willen doen, maar voor wie er geen mogelijkheden meer zijn. Dat is jammer. Ook wij als familiebedrijf voelen hoe belangrijk het is om perspectief te hebben en te houden.”

Bert

Het is opvallend dat de consument steeds vaker naar diervriendelijke producten zoekt die het milieu minder belasten.

Bert

Meer bio

Het goede nieuws voor Eieren Peetermans is dat de populariteit van bio-eieren toeneemt. “Dat zien we zowel in de verkoop als in de consumptie”, zegt Bert. “Enkele jaren geleden was dat al zo, daarna stabiliseerde het. Nu nemen de bestellingen en aanvragen toe."

"Het is opvallend dat de consument steeds vaker naar diervriendelijke producten zoekt die het milieu minder belasten. Bijkomend zien we dat het prijsverschil tussen bio-eieren en vrije uitloop- en scharreleieren – die wij overigens ook aanbieden – kleiner is geworden, waardoor de klant makkelijker dat extra beetje uitgeeft aan bio.”

Dure wetgeving

De boerenprotesten creëren meer bewustwording rond de landbouw, en dus ook rond de kippensector. “Door het nieuws rond de protesten zijn er meer consumenten die uitzoeken hoe het precies in elkaar zit”, zegt Julie. “Zo ontdekken ze dat boeren gewoon mensen zijn zoals jij en ik, die eerlijk hun brood willen verdienen. En dat lokaal consumeren een deel van het antwoord is.”

Bert beaamt dat. “Wanneer het in talkshows over de boerenprotesten gaat, zie je vooral dat er jonge bio-ondernemers deelnemen aan het gesprek. Dat heeft een reden. Bioboeren hebben meer werk en krijgen daar in verhouding minder voor terug. Neem bijvoorbeeld een biologische kippenboer: zijn kippen moeten vaker naar buiten, er is meer papierwerk én hij moet aan veel strengere eisen voldoen."

"Bovendien heeft de EU besloten dat bioboeren 100% biologisch voeder moeten geven aan hun dieren, wat een stuk duurder is. De kippen ondervinden ook een fysieke impact van de plotselinge verandering in voeder, waardoor ze minder eieren leggen dan voorheen. Zo valt de eerlijke winstmarge van de boer weg. Bewustwording rond eerlijke prijzen blijft dus cruciaal.”

Julie

Bio is vandaag een vast onderdeel van het supermarktaanbod, dus ook wij moeten ons onderscheiden.

Julie

Lokaal stimuleren

Ook Bert en Julie bevorderen actief de verkoop van bioproducten. “En tegelijkertijd diversifiëren we”, aldus Julie. “Om te kunnen concurreren met de grotere bedrijven, zoeken we verschillende invalshoeken. Vroeger was bio een niche, maar dat is voorbijgestreefd. Het is vandaag een vast onderdeel van het supermarktaanbod, dus ook wij moeten ons onderscheiden.”

Via SuperMAG en sectorvereniging BioForum trekken Bert en Julie het draagvlak voor bio-eieren steeds breder. Daarbij verliezen ze hun Kempische afkomst niet uit het oog. “We gaan samenwerkingen aan met verschillende lokale supermarkten en biowinkels. Onder de noemers ‘lokaal’ en ‘Kempisch’ voeren we campagne om nog sterker in te zetten op lokale verankering en verkoop. Heel wat winkels blijken op zoek te zijn naar zo’n lokale leveranciers. Dankzij onze extra inspanningen weten we inmiddels: lokaal loont.” 

Gerelateerde artikels

Alcoholvrij klinken op de zomer
30 jaar innovatie in retailpresentatie
Lactosevrij? Natuur-lijk!

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish
Verkoop Parkwind duwt jaarwinst Colruyt boven miljard euro
Nieuwe Alvo ‘Waasmarkt’ zet in op lokaal en vers
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy