Q&A
Vraag: Tijdens een overnameproces wordt er vaak gebruik gemaakt van een beveiligde ‘data room’ en kandidaat-overnemers moeten een strikte geheimhoudingsplicht ondertekenen. Is dit gebruikelijk?
Antwoord: De informatie-uitwisseling over gevoelige data (personeel, contracten, waardering) tijdens zo’n overnameproces moet inderdaad in alle discretie kunnen gebeuren. Maar let erop dat de gebruikte procedure en programma’s (digitaal platform) het mogelijk maken om alle documenten te printen, kopiëren, op te slaan of te delen met raadgevers.
Tenslotte moet alle informatie ook kunnen worden bijgehouden zodat de ‘overlater’ ook na overname aansprakelijk kan worden gehouden voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie.
Let er ook op dat de ‘overlater’ ten aanzien van de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie geen enkel voorbehoud maakt (dit is zelfs juridisch aanvechtbaar). Anders gezegd moet u de ‘overlater’ kunnen aanspreken mochten zich zaken na de overname voortdoen die men niet kon verwachten uit de meegedeelde informatie.