Hoe dan ook blijven zonnepanelen een stevige investering. Volgens Sales Project Manager Jo Van Beek zijn de zonnepanelen gemiddeld op vier jaar tijd al terugbetaald. “Vanuit financieel-economisch perspectief is het een heel logische investering”, vertelt hij. Zijn team focust zich binnen IZEN op de retailmarkt.
“Vreemd genoeg vind je nog niet veel buurtsupers met zonnepanelen. Nochtans hebben ze, doordat hun verbruik heel constant is, een bijzonder interessant profiel. Bovendien, hoe meer de zon schijnt, hoe hoger het verbruik. Ideaal dus. Nu de energieprijzen zo hoog zijn, zien we wel een inhaalbeweging. Zeker wanneer de verplichting rond laadpalen er komt, verwachten we veel aanvragen.”
Het team van Jo beseft dat retailondernemers veel aan hun hoofd hebben. Daarom nemen ze zoveel mogelijk zelf over. “Als we een eerste keer ter plaatse komen, hebben we meestal al een volledige voorstudie gedaan door heel gerichte informatie op te vragen. Op een half uurtje tijd kunnen we meegeven wat de investering is en wat het rendement en de terugverdientijd zullen zijn. Als onze klanten dat zwart op wit zien, wordt het meestal snel evident om de investering te doen.”