Van supermarkt naar speciaalzaak

7 min.

Speciaalzaak
SuperMAG
Verhalen

"Ik ben groot geworden in de retail. Mijn grootvader en vader waren beenhouwers en mijn moeder had een Spar in Elewijt en later in Kampenhout”, vertelt Leen Slachmuylders van delicatessenzaak Goesting. Wanneer ze Remko Wouters tegen het lijf loopt en hij ook een passie voor retail blijkt te hebben, besluiten ze de zaak over te nemen. “Het was snel duidelijk dat we gemeenschappelijke interesses hadden. Onze tweede date was de opening van een nieuwe Spar in Sint-Genesius-Rode”, lachen ze.  

Na de overname spelen ze eerst een tijdje met het idee om in Kortenberg, waar Leen is opgegroeid, een tweede winkel te openen. Maar na vergunningsperikelen trekt de verkoper zich terug. En dan vallen ze op een kleiner pand in Erps-Kwerps. 

We hadden het gevoel dat we niet meer de juiste kwaliteit konden aanbieden tegen de prijs die er tegenover staat.

Leen Slachmuylders

Passie voor lekker eten

“We kwamen hier vaak voorbij maar dachten altijd dat het te klein was voor een supermarkt. Maar op een dag zijn we toch eens komen kijken, en ik zag meteen mogelijkheden”, vertelt Leen. Een van die mogelijkheden was het openen van een speciaalzaak. Deels door hun gezamenlijke passie voor lekker eten, maar er zit ook een andere reden achter. “In de supermarktwereld wordt de prijs alsmaar belangrijker. We hadden het gevoel dat we niet meer de juiste kwaliteit konden aanbieden tegen de prijs die er tegenover staat.” 

Remko bevestigt: “Je leert zoveel producten kennen waar je enthousiast over bent, maar die niet binnen de supermarkt passen. Alles viel dus samen: het pand, de ligging én onze interesse en passie voor lekker eten.” Toch is hun beslissing niet zo vanzelfsprekend geweest. “Er zijn veel collega’s die van een speciaalzaak naar een supermarkt overstapten. Ik denk dat wij de eersten zijn die van een supermarkt naar een speciaalzaak gaan.” 

Onder een dak

Het concept van Goesting? Dat is bakkerij, slagerij, traiteur en kaashandel onder één dak. Bovendien kan je hier iets ‘speciaals’ vinden, maar ook basisproducten tegen de juiste prijs. Bijzonder is ook dat je door één medewerker wordt geholpen die je doorheen de winkel en de verschillende togen volgt en uiteindelijk ook afrekent. 

Leen en Remko zijn ervan overtuigd dat ze hun prille succes te danken hebben aan het sterke assortiment en de service. Remko bevestigt dat ze dat kunnen dankzij de ervaring en knowhow die Leen heeft opgebouwd. Door de jaren heen bouw je immers een netwerk op en weet je welke leverancier waar goed in is. 

In een franchiseformule ben je meer gebonden aan wat je aangeboden krijgt. Hier kunnen we ons eigen assortiment samenstellen en de beste dingen tegen de beste prijs uitkiezen.

Leen Slachmuylders

Leen: “We waren gestart met het idee om het simpel te houden en met een beperkt aantal leveranciers te werken. Maar we zijn nu een half jaar open en ik denk dat we al vijftig leveranciers hebben (lacht).” Maar het is uiteindelijk ook een van de redenen waarom ze met de zaak zijn gestart. “In een franchiseformule ben je meer gebonden aan wat je aangeboden krijgt. Hier kunnen we ons eigen assortiment samenstellen en de beste dingen tegen de beste prijs uitkiezen.” 

Knowhow opbouwen

Wat is hun grootste uitdaging? “Knowhow opbouwen bij de medewerkers”, antwoordt Leen. “We zijn gestart met een volledig nieuw team. Op één medewerker na, komen onze mensen uit compleet andere sectoren. Ze moeten de nodige kennis nog opbouwen. We zijn tenslotte een delicatessenzaak. Mensen verwachten dat als ze uitleg vragen, ze die ook krijgen.”

“Je kan niet zeggen aan je medewerkers ‘hier is een cursus en leer die maar vanbuiten’, dat  werkt zo niet”, besluit ook Remko. “Ik maak er een gewoonte van om alle nieuwe dingen te laten proeven. Dat is de beste manier. Het gaat ook over veel natuurlijk, het is én kaas én charcuterie  én bakkerij, dat heeft wat tijd nodig. Maar met dit team komen we er wel!”  

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy