Tradionele supermarkt verliest tweemaal aan frisdrankentaks


Productnieuws

Sinds 1 januari kost een blikje limonade van 33 cl 1 eurocent meer, een fles van één liter is 3 eurocent duurder geworden. Met deze prijsstijging, beter bekend als de suikertaks, wilde minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) de Belg aanzetten tot een gezondere levensstijl, maar dat blijkt voorlopig niet te lukken. Dit blijkt onder meer uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Belangrijkste redenen zijn:

• meeste consumenten ervaren de meerprijs van 3 eurocent per liter als verwaarloosbaar
• ruim voldoende, goedkopere alternatieven bij de hardiscounters
• ook voor de suikertaks staken al veel consumenten de grens over om hun voorraad frisdrank in te slaan. Voor hen is de suikertaks, hoe minimaal ook, een extra reden om dit te blijven doen

Grootste verliezer van deze verschuivingen is de traditionele supermarkt die een deel van zijn omzet verloren ziet gaan aan de harddiscount en een ander, almaar groter deel aan buitenlandse supermarkten.

Gerelateerde artikels

"De nobele kunst van het kaasmaken"
Aardappel blijft nummer  één
Hybride producten: minder vlees, meer groenten

Actueel

Video: Oliver Maertens, teler van sluitkolen
Supermarkt zet incassobureau in
De juiste motivatie als brandstof voor je medewerkers
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy