Tradionele supermarkt verliest tweemaal aan frisdrankentaks


Productnieuws

Sinds 1 januari kost een blikje limonade van 33 cl 1 eurocent meer, een fles van één liter is 3 eurocent duurder geworden. Met deze prijsstijging, beter bekend als de suikertaks, wilde minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) de Belg aanzetten tot een gezondere levensstijl, maar dat blijkt voorlopig niet te lukken. Dit blijkt onder meer uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Belangrijkste redenen zijn:

• meeste consumenten ervaren de meerprijs van 3 eurocent per liter als verwaarloosbaar
• ruim voldoende, goedkopere alternatieven bij de hardiscounters
• ook voor de suikertaks staken al veel consumenten de grens over om hun voorraad frisdrank in te slaan. Voor hen is de suikertaks, hoe minimaal ook, een extra reden om dit te blijven doen

Grootste verliezer van deze verschuivingen is de traditionele supermarkt die een deel van zijn omzet verloren ziet gaan aan de harddiscount en een ander, almaar groter deel aan buitenlandse supermarkten.

Gerelateerde artikels

Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.
Cacaoprijzen stijgen, maar niet alle lokale chocoladeproducenten voelen dat
Boost je gezondheid en energie met de kiwi’s van Zespri

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy