Samenwerken vanuit de losse pols

2 min.

SuperMAG
Trends & innovaties
Verhalen

Een horloge waarmee je medewerkers kunnen connecteren met alles wat er in de winkel gebeurt. Klinkt handig, toch? cWatch biedt heel wat voordelen. Dirk Callaerts, Head of cWatch Partnerships Europe, somt ze graag voor ons op.

Dirk Callaerts ontdekte cWatch een aantal jaar geleden op de NRF-beurs (National Retail Federation) in New York. “Ik was overtuigd van de voordelen, maar heb het toestel eerst laten testen door een aantal bevriende supermarkt-eigenaars. Die waren meteen enthousiast.”

“De cWatch is een smartwatch. Het horloge connecteert de medewerkers met alles wat er in de winkel gebeurt”, vervolgt Dirk. “In de eerste plaats zijn dat de collega's voor vragen over prijzen, extra hulp bij kassa's of in het magazijn. Ook klanten kunnen via onze iPads of cPanels een medewerker oproepen en we kunnen andere toestellen koppelen.”

Dirk Callaerts, Head of cWatch Partnerships Europe

Je neemt aan het begin van je shift een horloge uit het laadstation, kiest je naam uit de lijst, geeft je pincode in en je bent vertrokken.

Dirk Callaerts, Head of cWatch Partnerships Europe

Discreet en direct

De cWatch werkt heel eenvoudig. “Je neemt aan het begin van je shift een horloge uit het laadstation, kiest je naam uit de lijst, geeft je pincode in en je bent vertrokken. Je kan spraakberichten of vooraf ingestelde tekstberichten of emoji’s sturen. Je kiest één ontvanger of een groep, bijvoorbeeld de hele bakkerij-afdeling. Die krijgen het bericht via spraak en tekst binnen. Je kan de autoplay (tijdelijk) uitschakelen om enkel tekstberichten te ontvangen."

"Een groot voordeel: een Nederlands spraak- of tekstbericht kan voor de ontvanger vertaald worden naar een tekstbericht in zijn taal. Je ziet als verzender ook meteen wie aanwezig is en wie pauze heeft. Zo weet je dat je je bericht eventueel naar iemand anders moet sturen."

Collega's zien onmiddellijk wie de oproep heeft geaccepteerd. Zo vermijd je dat twee of drie mensen naar het onthaal lopen. Als er niemand kan gaan, wordt het bericht doorgestuurd naar een manager of winkelverantwoordelijke.

Collega's zien onmiddellijk wie de oproep heeft geaccepteerd. Zo vermijd je dat twee of drie mensen naar het onthaal lopen. Als er niemand kan gaan, wordt het bericht doorgestuurd naar een manager of winkelverantwoordelijke.

"De cWatch werkt discreet en direct. Je hoort of leest enkel de berichten die voor jou bestemd zijn. Het enige wat je nodig hebt, is een betrouwbare 4G-verbinding of wifi (in de hele winkel). Ook handig: omdat cWatch via de cloud werkt, kan je ook communiceren met medewerkers in andere winkels.”

De communicatie met klanten verloopt eveneens eenvoudig. “Je kan bijvoorbeeld een cPanel installeren aan het onthaal of de wijnafdeling. Zodra een klant erop klikt, krijgt de juiste medewerker een bericht. Handig is dat die via het horloge kan aangeven of hij de oproep beant-woordt of niet. Collega's die ook werden opgeroepen zien onmiddellijk wie de oproep heeft geaccepteerd. Zo vermijd je dat twee of drie mensen naar het onthaal lopen. Als er niemand kan gaan, wordt het bericht doorgestuurd naar een manager of winkelverantwoordelijke, zodat de klant altijd geholpen wordt.” 

Juiste koppelingen

Dirk geeft ook een voorbeeld waar de connectie met een ander toestel handig is. “Neem nu bijvoorbeeld je leeggoedmachines. Die geraken geblokkeerd als ze vol zitten. Via een handige instelling krijg je een alarm op je cWatch als de machine voor 80% vol zit. Dankzij die handige reminder vermijd je heel wat ongemak. En je kan ook koppelingen maken met diepvriezers en koelkasten, selfscanners enzovoort.” 

“Ik zeg weleens dat we geen horloges maar tijd verkopen”, besluit Dirk. “Dankzij cWatch verlies je geen kostbare tijd meer met op en af te lopen naar de kassa of iemand te zoeken in de winkel. cWatch zorgt voor rust en neemt heel wat frustraties weg. Alleen maar voordelen voor jezelf, je team en je klanten, dus.” 

Voordelen van cWatch

  • Geen storende headsets of kabeltjes meer. Medewerkers krijgen enkel berichten die voor hen bedoeld zijn.
  • Mogelijkheid om volume, lettertype, auto-emoji's of een van de 31 talen in te stellen 
  • Gebruiksvriendelijk dashboard voor de winkelmanager om gebruikers, groepen en boodschappen in te stellen en statistische rapporten te bekijken.
  • Geen aankoop: je huurt de toestellen, inclusief uitgebreide service (bv. onmiddellijk vervangen van defecte toestellen) zonder extra kosten.
  • Privacy: spraakberichten worden enkel gedeeld tussen zender en ontvanger. Niemand luistert mee. Statistieken over het gebruik van vooraf ingestelde tekstberichten worden wel opgemaakt. De locatie van de horloges wordt niet gevolgd.
  • Clip- of jojosysteem voor medewerkers die geen horloge mogen of willen dragen aan de pols (aan de beenhouwerij of versafdeling).

Gerelateerde artikels

De easy road to EasyRack

Onestopshop voor je winkel

De easy road to EasyRack

3 min.
Wereld in beweging, je geld in balans
Meer efficiëntie voor Spar Kessel-Lo en Huldenberg

Actueel

Wat betekent de meerwaardebelasting concreet voor jouw bedrijf?
UNIZO en Buurtsuper.be reageren op de meerwaardebelasting
Tomélon mini-watermeloenen
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy