Ranobo: noten met meerwaarde

3 min.

Speciaalzaak
SuperMAG
Verhalen

Wat ooit begon in de garage van Jef Peeters, telg van de familie Peeters-Govers, groeide uit tot Ranobo: een toonaangevende speler in noten, zaden en snacks. Sinds 2012 staat Gilles Jeuris aan het roer. Toen 23 jaar, vandaag CEO van een snelgroeiend bedrijf met 75 medewerkers, een omzet van 25 miljoen euro en een jaarlijkse groei van gemiddeld 10 à 11%. 

Netwerkavond speciaalzaken bij Ranobo

Op maandag 22 september brengen we een bezoek aan Ranobo in Turnhout vanaf 16u00. Aanwezigen kunnen het droog roosteren van de nootjes live meemaken!  

Meer info en inschrijven via aurelie.camps@buurtsuper.be of deze link

Gilles startte als 21-jarige in een salesfunctie bij Ranobo. “Ik ben kok van opleiding. Vandaag is koken nog altijd een passie”, begint hij zijn verhaal. “Ik ben iemand die graag meerwaarde biedt. Dat is net zoals bij koken: van een simpele prei kan je, als je de groente goed behandelt, iets lekkers maken. Zo zag ik het ook bij de noten. We hebben een systeem ontwikkeld waarmee onze klanten hun rayon optimaal kunnen inrichten en zo meerwaarde creëren en dus ook meer verdienen.” 

Vers en puur

De groei van Ranobo kreeg extra vaart door overnames: Quality Nuts en Colosseum in 2021 en recent ook Deco Foods. “Die combinatie laat ons leren van verschillende segmenten en tegelijk kunnen we onze sterktes inzetten in nieuwe markten.” Een belangrijke investering volgde in 2022: Ranobo begon de noten zelf droog te roosteren, zonder olie. Een primeur op deze schaal in België.

Het laat Ranobo toe om de noten – die ze bij de meeste klanten zelfs rechtstreeks leveren – ultravers te houden. “Sindsdien verkopen we het dubbel van ons eigen geroosterde assortiment. Zonder grote marketingacties, trouwens. De verkoop van cashewnoten steeg onlangs nog eens met 24%. Gebakken, gebrand, gezouten. Dat is keileuk om te zien.”

Ik proefde de droog geroosterde noten, was onder de indruk en dacht: dit kunnen wij ook.

Ik proefde de droog geroosterde noten, was onder de indruk en dacht: dit kunnen wij ook.

Gilles haalde het idee uit de etnische winkels. “Daar werken ze vaak met kleine droogroosters. Ik proefde het, was onder de indruk en dacht: dit kunnen wij ook. Ik bleef zoeken en vond uiteindelijk een leverancier in Griekenland. In olie gebakken nootjes kennen ze in Griekenland en het Midden-Oosten nauwelijks. De verse en pure smaak van het product staat er centraal en dat is exact wat we zochten.” 

Ranobo heeft vandaag het grootste assortiment noten op de markt. Maar nog belangrijker is het maatwerk. “We stemmen écht winkel per winkel af: waar ligt je winkel, hoeveel ruimte is er, waar staat het schap? Op basis daarvan bouwen we een gamma dat klopt. Met de juiste producten en verpakkingen: flowpacks, grote verpakkingen, kleine potjes ... Zo haalt onze klant het maximale uit zijn beschikbare meters en is zijn klant ook tevreden.” 

Volatiele markt

De notenmarkt is volatiel en kent grote prijsschommelingen. Toch merkt de retailer daar volgens Gilles weinig van. “Wij trekken een gemiddelde en communiceren daar transparant over met onze klanten. Elke prijslijst bevat een kort maar duidelijk marktbericht. Waarom stijgt of daalt de prijs van een bepaald product? We verduidelijken dat en nodigen klanten uit om te bellen bij vragen. Ook daarin willen we meerwaarde bieden, of beter gezegd: van een ‘noot’ een deugd maken”, knipoogt hij.  

We stemmen écht winkel per winkel af: waar ligt je winkel, hoeveel ruimte is er, waar staat het schap?

We stemmen écht winkel per winkel af: waar ligt je winkel, hoeveel ruimte is er, waar staat het schap?

Samenwerken is key

Of Gilles een gouden tip heeft voor speciaalzaken of supermarkten? “Werk met ons samen. Wij zullen nooit zomaar proberen te verkopen. We geloven in duurzame verkoop. Met een gezond product en een mooi, winstgevend assortiment. Dat is waar we goed in zijn. En wat we graag doen. Ik kan het dus niet genoeg benadrukken: ga in gesprek met onze salesmedewerkers.” 

“We engageren ons om altijd een meerwaarde te bieden”, besluit Gilles. “Dat is mijn persoonlijke doel. We zeggen wat we doen, en doen wat we zeggen. Met beide voeten op de grond. Dat is nu eenmaal een essentieel onderdeel van de Ranobo-bedrijfscultuur.” 

Gerelateerde artikels

AI tussen de winkelrekken

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo

AI tussen de winkelrekken

4 min.
Kaas blijft een vaste waarde op het Vlaamse bord
Het grote bakkersdebat

Column Luc Ardies

Het grote bakkersdebat

2 min.

Actueel

AI tussen de winkelrekken

Proxy Delhaize Sint-Jan-in-Eremo

AI tussen de winkelrekken

4 min.
Smoel of geen smoel, dat is dé vraag
Carrefour Express Etterbeek en Brusselsestraat Leuven
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy