Hoe zo’n diefstalpreventie-opleiding exact verloopt? “Tijdens een verkennend gesprek bekijken we waar de moeilijkheden liggen, stemmen we de verwachtingen van medewerkers af en polsen we naar voorvallen uit het verleden”, licht Liesbet toe. “Op basis daarvan gaan wij dan aan de slag”, vult Sasso aan. “De opleiding duurt in totaal anderhalf uur. Tijdens het theoretische deel overlopen we de wie, wat, waar, wanneer en hoe van winkeldiefstallen aan de hand van een interactieve sessie met een open gesprek. Allesbehalve schools dus. We tekenen de winkel uit en gaan samen op zoek naar diefstalgevoelige plekken en producten. Dat maakt het onmiddellijk heel concreet.”
Daarna verplaatst de groep zich naar de rekken en kassa’s in de winkel, waar enkele veelvoorkomende scenario’s worden nagespeeld. “Een beetje zoals een rollenspel, om onze tips in de praktijk te oefenen. We leren winkeluitbaters en - medewerkers om diefstalsituaties te herkennen en op die momenten steviger in hun schoenen te staan. Hoe reageer je bijvoorbeeld wanneer het beveiligingsalarm afgaat? Wat kan je doen om te laten blijken dat je alert bent? Het is geen ‘pak-de-dief-opleiding’, wél een training ‘leren omgaan met diefstal’. Met, uiteraard, een focus op preventie. Negatieve of traumatiserende diefstalervaringen vermijden, komt klant én medewerker ten goede.”