Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

3 min.

Personeel
SuperMAG
Verhalen

De workforce managementtool van bookU maakt het ondernemers een stuk makkelijker op het vlak van planning, administratie en tijdsregistratie van personeel. Om die tool verder te verbeteren, wil het bedrijf uit Kortrijk nu nog meer inzicht krijgen in de concrete noden van de buurtsuper. Commercieel manager Simon Sintobin en productmanager Niels Vynckier doen hun plannen over een mogelijke cocreatie graag uit de doeken.

Het Kortrijkse bookU legde zich bij de start in 2018 vooral toe op administratieve ontzorging in de horeca. Toen die tijdens corona op slot ging en Colruyt Group aanklopte om een planningstool op maat van de supermarkt uit te bouwen, verlegden ze hun focuspunt.

“Vandaag gebruiken zo’n 40 winkels binnen het SPAR-netwerk bookU als planningstool”, vertelt Simon. “Met verschillende functionaliteiten ondersteunen we de ondernemer. En we zijn van plan om daar snel nog meer stappen in te zetten.”

Simon Sintobin, commercieel manager BookU

Je geeft de omzet die je wil behalen in, en de tool rekent uit hoeveel mensen en uren je daarvoor moet inzetten.

Simon Sintobin, commercieel manager BookU

Financiële gezondheid

De functionaliteiten van bookU gaan breed. Simon: “Naast een handig overzicht over de loonkosten, biedt bookU ook een forecastmodule aan. Je geeft de omzet die je wil behalen in, en de tool rekent uit hoeveel mensen en uren je daarvoor moet inzetten. Het moet je als ondernemer uiteindelijk een goed zicht geven op hoe financieel gezond je winkel is. Ben je goed bezig of niet?"

"Daarnaast is het ook mogelijk om met de tool de efficiëntste mix van personeelsbezetting te zoeken. Met de vier datasets ‘geplande en gepresteerde loonkost’ en ‘verwachte en gerealiseerde omzet’ leg je die puzzel een stuk eenvoudiger. Het zijn cijfers die nog te vaak onder de radar blijven voor ondernemers.”

Expertises koppelen

Zowel de korte- als langetermijnvisie van het bedrijf is duidelijk: expertise blijven opbouwen binnen de  supermarktsector en daarbij marktleider worden. In dat kader zetten ze steeds meer in op klante-feedback en cocreatie.

Simon: “Het is de ondernemer die bepaalt waar de noden en de trends liggen. We werken al veel met retroactieve klantenfeedback, maar willen dat luik toch nog structureler aanpakken. Waar ligt de horizon? Waar wil de markt naartoe? We zijn daarom op zoek naar ondernemers die hun kennis, noden en ideeën met ons willen delen om samen te bouwen aan dé planningstool voor de supermarktsector. We willen een soort ‘raad van adviseurs’ opzetten.”

Niels Vynckier, productmanager BookU

Wie zijn wij om te bepalen waar de toegevoegde waarde van ons product ligt voor ondernemers? We willen hun stem zélf horen.

Niels Vynckier, productmanager BookU

De reden? “We willen de kennis die bookU heeft over planningssystemen nog beter koppelen aan de expertise van buurtsupers”, legt Niels uit. “Wie zijn wij om te bepalen waar de toegevoegde waarde van ons product ligt voor ondernemers? We willen hun stem zélf horen. We willen uitvissen waar we als bedrijf nog niet aan denken, maar wat toch relevant is. En daarbij interactie creëren tussen de klant en bookU, op alle niveaus."

"Als we hun dagdagelijkse noden kunnen vertalen naar nieuwe functionaliteiten in de tool, ben je pas écht kwalitatief aan het bouwen. En je hoeft zelfs geen bookU-klant te zijn om ons daarbij te helpen.”

Dubbele inzichten voor Daan

Customer support specialist Daan Demeulenaere is sinds begin 2023 – naast zijn job bij bookU – ook bijverdiener in de retail. Recent begon hij aan een flexi-job in de Albert Heijn van Waregem. En dat biedt behoorlijk wat inzichten.

“Hoewel de AH mijn eerste job in een supermarkt is, heb ik doorheen de tijd wel een serieuze voeling opgebouwd met de algemene organisatie van een supermarkt. Bij bookU zien we vaak een vrij abstracte planning van een buurtsuper, maar de praktijk is toch nog een ander paar mouwen."

"Welk inzicht ik vooral meeneem vanuit de praktijk naar bookU? Dat een ondernemer veel cijfers en overzicht nodig heeft om te weten hoeveel werknemers hij of zij moet inzetten op een dag. Op basis van die nood hebben we recent een meer uitgebreide rapportagefunctie in bookU geïmplementeerd om nóg efficiënter te plannen."

"Naast mijn inzichten in de buurtsuper, bevraag ik de ondernemers uit de retail natuurlijk ook over hun noden als customer support. Zo werken we aan praktische en relevante oplossingen voor de markt en zorgen we ervoor dat wat we bouwen, altijd ontzorgend blijft.”

Gerelateerde artikels

Flavor Shop betrekt team bij elke aanwerving
UNIZO wil af van overdreven ontslagbescherming
Een plaatselijk aanbod brengt leven in je winkel

Actueel

Flavor Shop betrekt team bij elke aanwerving
"Kwaliteit in plaats van lage prijzen promoten"
UNIZO wil af van overdreven ontslagbescherming
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy