Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Thuislevering aanbieden vraagt een investering. Tenzij je particuliere bezorgers inschakelt om de boodschappen te leveren bij adressen die op hun route liggen. Dat is het innovatieve idee achter Shopopop, de Europese marktleider op het vlak van crowdshipping. Sam Vanderplancke van Carrefour Market Ekeren zag er meteen de meerwaarde van in.

“Het is een extra service, die zowel de klant als de winkel voordelen oplevert”, zegt Sam enthousiast. “Het systeem is snel, duurzaam en flexibel. En vooral: heel betaalbaar. Als winkeluitbater hoef ik geen extra medewerkers of wagens te voorzien, wat me een grote investering uitspaart. Het kost me dus niet veel moeite, maar het levert wél veel op."

"Vroeger kwamen mijn klanten uit een straal van maximaal één kilometer. Nu zit daar eigenlijk geen grens op. Dat geeft me een concurrentieel voordeel ten opzichte van andere winkels in de buurt.”

De eerste kennismaking

Sam is al vijf jaar franchisehouder van de Carrefour Market in Ekeren. Het aanbieden van een thuisbezorgservice spookte al sinds dag één door zijn hoofd, maar tot voor kort vond hij daar geen concrete invulling voor.

“Tijdens de coronaperiode kregen we vaak telefoontjes, vooral van oudere klanten, die schrik hadden om de winkel binnen te komen. We hebben toen naar oplossingen gezocht, maar botsten voortdurend op de limieten van thuisbezorgsystemen. Tot we Shopopop leerden kennen.”

Sam Vanderplancke, Carrefour Market Ekeren

Als winkeluitbater hoef ik geen extra medewerkers of wagens te voorzien, wat me een grote investering uitspaart.

Sam Vanderplancke, Carrefour Market Ekeren

Mooie voordelen

Hoe de Shopopop-app precies werkt? “Een klant plaatst een online bestelling bij zijn buurtsuper of speciaalzaak en geeft meteen het gewenste uur van bezorging en leveringsadres in. De bestelling wordt doorgestuurd naar de Shopopop-app, die vervolgens kijkt welke "particulieren die rit regelmatig afleggen, bijvoorbeeld als woon-werkverplaatsing," legt Jolien Cobben, manager foodretail voor Shopopop, uit.

"De bestuurders die toevallig in de buurt van de winkel komen, krijgen een melding met de vraag of ze de boodschappen kunnen oppikken en afleveren bij de klant. In ruil krijgen ze een vergoeding. Zo kan een franchisepunt meerdere pakketten op een dag leveren. En het werkt heel snel: klanten kunnen hun boodschappen laten leveren wanneer ze dat willen en dat kan al binnen de drie uur!”

Mooie voordelen, al speelt voor Sam ook het sociale aspect een grote rol om met Shopopop in zee te gaan. “Klanten komen niet alleen voor hun boodschappen naar mijn winkel,” vertelt hij, “maar ook om een babbeltje te slaan. Ze denken soms dat dat menselijke contact wegvalt wanneer ze een online bestelling plaatsen. Maar bij Shopopop is dat niet het geval. Omdat we werken met particulieren, verloopt de levering veel persoonlijker dan bij een vaste koerierdienst."

"Vaak zijn het praktisch buren. Bovendien zijn particuliere bezorgers minder gehaast. Vooral oudere mensen vinden dat belangrijk, want zo’n bezorgmoment breekt hun dag.” Die ouderen kunnen trouwens ook zelf hun boodschappen doen in de winkel van Sam en vervolgens de boodschappen via Shopopop thuis laten leveren.

Ruimer klantenbestand

“Ik zie eigenlijk geen enkel nadeel”, voegt Sam nog toe. “De klanten die minder goed ter been zijn, geen tijd hebben of zonder auto zitten, krijgen hun boodschappen aan huis geleverd op het moment dat het hen uitkomt. De chauffeurs kunnen een centje bijverdienen op de route die ze toch sowieso afleggen."

"En de buurtsuper verruimt zijn klantenbestand, springt mee op de kar van e-commerce en biedt een extra service aan.” Jolien vult aan: “Door gebruik te maken van auto’s die al op de baan zijn, beperken we bovendien de uitstoot én zorgen we voor minder files. Shopopop is dus dé manier om thuisleveringen aan te bieden, want je kan er alleen maar bij winnen.”

Kijktip: Meer weten over de manier waarop Sam zijn thuislevering organiseert? Bekijk dan zeker onderstaande korte video! 

Meer weten?

Meer weten?

Ontdek via de link hieronder hoe jij de boodschappen van jouw klanten thuis kan laten leveren met de flexibiliteit van crowdshipping! 

Meer over Shopopop

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy