OR Coffee, passie voor direct trade

3 min.

Productnieuws
Verhalen
Lokaal
SuperMAG

“Koffie wordt overal ter wereld gedronken. Iedereen drinkt het misschien op zijn eigen manier maar het brengt wél overal mensen samen.” Zo verklaart koffie-expert Katrien Pauwels, die samen met haar echtgenoot Tom Janssen OR Coffee Roasters uitbaat, haar passie voor koffie. Hun specialty coffee zal vanaf dit najaar ook verkocht worden via de retail.

 

“Tom is geboren in een familie van koffiebranders”, vertelt Katrien. “Toen we elkaar leerden kennen in 1996 was van koffiebars of specialty coffee nog geen sprake. Koffie was iets wat je in een tearoom of ‘s zondags bij de bomma dronk. Dus toen Tom me vertelde dat het zijn grote droom was om koffiebrander te worden,  snapte ik dat eerst niet. Maar na een sabbatical in Azië werd het me duidelijk dat koffie een product is dat overal ter wereld mensen  verenigt. Er was geen ontsnappen meer aan: we moesten en zouden een ander soort koffie op de markt brengen.”  

In 2001 ziet OR Coffee Roasters het levenslicht en in 2009 kopen ze voor de eerste keer onze koffie rechtstreeks aan bij een familie van koffietelers in Brazilië. "Dat bleek de beste beslissing die we ooit hebben genomen! Nu kopen we 92% van onze  koffiebonen rechtstreeks aan bij de teler.” 

Vraag van uit de markt

OR Coffee Roasters leverde tot dit voorjaar vooral aan koffiebars en restaurants. Maar als in maart alle horeca de deuren moet sluiten, krijgen Katrien en Tom plots een grote vraag  van particulieren via hun website. Die evolutie zet hen aan het denken. 

“We verwijzen nu vaak door naar koffiebars maar zouden graag naar de betere supermarkten en speciaalzaken kunnen doorverwijzen. We weten dat er heel wat uitbaters zijn die zich willen differentiëren met kwalitatieve en unieke producten. Waarom niet met een specialty coffee? We zijn trouwens de allereerste uit ons segment die de stap richting retail zetten. Onze koffie zal dus de eerste koffie van deze kwaliteit zijn die je in de supermarkt kan kopen.”

We weten dat er heel wat uitbaters zijn die zich willen differentiëren met kwalitatieve en unieke producten. Waarom niet met een specialty coffee?

Easy going of Wild & fruity

OR Coffee Roasters brengt nu twee smaken via de retail op de markt: 

Easy going
Er is een ‘easy going’ koffie, zoals Katrien die omschrijft. “Een koffie die makkelijk drinkbaar is, met een zachte en mooie ronde smaak. We branden al onze koffies trouwens heel licht dus ze zijn nooit bitter. Je proeft wel meteen dat dit een ander soort koffie is.” 

Wild & fruity
“Koffie is eigenlijk een vrucht, een bes met name. We zijn dat een beetje vergeten en heel erg gewoon geworden aan industrieel gebrande koffies. Die worden heel vlak gebrand om ervoor te zorgen dat ze overal en altijd hetzelfde smaken. Maar in een goeie koffie mag zeker ook een fruitige toets zitten. In deze koffie ontdek je rode bessen en citrustoetsen. Dit gamma gaat voor veel mensen een fijne ontdekking zijn.”

In beide smaken biedt OR Coffee Roasters ongemalen bonen, een gemalen versie en capsules voor de Nespresso machines. 

OR Coffee in jouw zaak?

OR Coffee in jouw zaak?

OR Coffee Roasters is een microbrander met een hart voor direct trade. Ze branden enkel 100% arabica specialty coffee en kopen 92% van al hun koffie rechtstreeks aan  bij de telers. Interesse om deze unieke koffie aan te bieden in jouw  supermarkt of speciaalzaak? Neem dan contact op met Katrien Pauwels via katrien@orcoffee.be of +32 475 97 46 94. Meer info via www.orcoffee.be

katrien@orcoffee.be

Gerelateerde artikels

Kerstboodschap van solidariteit
"Nieuwe en gemotiveerde sfeer in de winkel”
Supermarkten en voedingswinkels vrezen feestrush

Actueel

100% gerecycleerd in 2030?
Kerstboodschap van solidariteit
Verplichting bewakingsfirma geschrapt
cover-supermag-oktober2020-hr.png

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy