Lokale en familiale verschilmakers

3 min.

SuperMAG
Trots op die van ons
Verhalen

Met tien jaar supermarktervaring, zin om Jumbo mee voet aan wal te laten zetten in België én een perfecte fit in waarden, openden Jean-Jacques Schols en Helena Giets Jumbo Sint-Truiden in 2022. De familiale sfeer trekken ze – letterlijk – door tot op de werkvloer. Met een warme goeiedag en veel lokale producten. We werpen een blik voor én achter de schermen.

Zo’n drie jaar geleden vond Helena een oproep van Jumbo via het platform van franchise.be. “Ik wist meteen dat onze ervaring in het supermarktwezen een meerwaarde kon zijn voor Jumbo”, vertelt Jean-Jacques daarover.

“Ik zag dit als een nieuwe uitdaging. Wat konden we van elkaar leren? Het resultaat is een evenwaardig partnership. En met partnership bedoel ik ook écht de oprechte we-hebben-respect-voor-elkaar-versie. Met directe communicatie, zonder gedoe. Zo heb ik het graag.”

Lokale verschilmaker

Het lokale aspect zit niet alleen in het DNA van Jumbo, maar ook in de aanpak van Jean-Jacques en Helena. “Een supermarkt is niet enkel een plek waar mensen winkelen. Het is meestal een centrale plaats in een dorp of stad. We zetten echt in op die omgeving."

"Zo werken we samen met lokale verenigingen, doneren we chocolade paaseieren aan het woonzorgcentrum en gaan verse bloemen naar het ziekenhuis om verspilling tegen te gaan. Met achttien supermarkten in de buurt en een kleine 44.000 inwoners, moet je op die manier het verschil maken.”

Wie het aanbod scant, komt ook al snel bij lokale producten uit. “Van asperges en aardbeien van in de buurt tot Haspengouw Beef, maar ook aardappelen en koffie van lokale ondernemers. In onze eigen beenhouwerij doen we ook zelf versnijdingen. De preparé is de favoriet van onze Truienaar. En ook onze bakker is een lokaal familiebedrijf."

"Lokaal is soms iets duurder, maar in Sint-Truiden zitten heel wat klanten die graag wat meer uitgeven aan lokale kwaliteit. Al bieden we natuurlijk ook een goedkoper én kwalitatief alternatief van ons huismerk Jumbo aan.”

Helena Giets, mede-uitbater Jumbo Sint-Truiden

Lokaal is soms iets duurder, maar in Sint-Truiden zitten heel wat klanten die graag wat meer uitgeven aan lokale kwaliteit.

Helena Giets, mede-uitbater Jumbo Sint-Truiden

Details voeden de beleving

Naast alle lokale inspanningen, is de winkel ook heel actief op sociale media. En zet ze extra in op beleving via een huissommelier en -chef tijdens feestelijke proeverijen in de winkel. “Het zijn inspanningen die veel tijd en voorbereiding vragen, maar ze lonen”, vertelt Jean-Jacques.

“Al staan we er natuurlijk niet alleen voor: Jumbo zelf pakt ook uit met brochures en moedigt ons aan om op beleving in te zetten. Voor mij zit klantbeleving in de kleinste details: van iemand die je boodschappen tot aan de auto brengt als het zelf niet lukt, tot een propere parking. Ik sta zelf ook in de winkel en hamer op een hartelijke begroeting van ons personeel naar de klant toe. Iedereen moet zich hier welkom voelen.”

Het zit in de familie

Maar liefst acht medewerkers die bij Jean-Jacques en Helena werkten voor hun Jumbo-sprong, keerden met veel passie terug. “Hier hangt een hele gemoedelijke werksfeer”, verklaart Helena. “Die menselijke aanpak loont. Zo werken er verschillende leden van dezelfde familie(s) in de winkel." 

"Hoe dat komt? Op personeelsvlak is ondernemen een kwestie van geven en nemen. Je geeft respect om het terug te krijgen. Zo simpel is dat. Natuurlijk is het vinden van goede werknemers ook voor ons een uitdaging, maar de mensen die hier starten, blijven meestal ook. Soms moet je mensen die op het eerste gezicht niet meteen het geknipte profiel hebben, een kans geven.”

“Onze dochters zitten zelf ook in het vak”, geeft Jean-Jacques nog mee. “Onze schoonzoon wordt binnenkort ook franchisenemer bij Jumbo. Met dezelfde familiale waarden, lokale insteek en Jumbo-vriendelijkheid. Dat werkt gewoon!”

Gerelateerde artikels

SuperMAG zomereditie 2025

Dossier digitalisering & mini-dossier veiligheid

SuperMAG zomereditie 2025

3 min.
Dikke Mercedes-boetes

Column Luc Ardies

Dikke Mercedes-boetes

2 min.
Delhaize Sint-Rochus is na één jaar 'Kortrijkser' dan ooit

Actueel

SuperMAG zomereditie 2025

Dossier digitalisering & mini-dossier veiligheid

SuperMAG zomereditie 2025

3 min.
Buurtsuper.be bepleit voedselveiligheidsbeleid dat voldoende rekening houdt met kleinere bedrijven
Albert Heijn lanceert AI-tool voor winkelmedewerkers
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy