Minister Beenders (Consumentenzaken) heeft Buurtsuper.be er recent op gewezen dat sommige supermarkten bij betrapping op winkeldiefstal een schadevergoeding vragen die te hoog en daardoor onwettig is. Dit kan aanleiding geven tot aanzienlijke boetes.
Eerder antwoordde minister Beenders op een parlementaire vraag over ons project dat onze samenwerking met SODA volledig legaal is. Belangrijk hierbij is dat we, samen met een advocaten- en accountancykantoor, de schadevergoeding van €181 die wordt geïnd bij winkeldiefstal, perfect kunnen verantwoorden aan de hand van een becijferd model van de effectieve schade die zaakvoerders lijden door winkeldiefstal (tijdverlies, administratieve opvolging, enzovoort).
Deelname aan het project dat we hebben opgestart in samenwerking met het Nederlandse SODA is gratis (no cure, no pay). Enkel wanneer de schadevergoeding effectief wordt betaald, houdt SODA €50 in voor de dienstverlening en wordt €131 doorgestort naar de rekening van de onderneming.
Je kan je inschrijven via de volgende link: https://www.bijwinkeldiefstal.be/aanmelden-winkel/ Meer info vind je ook via onderstaand artikel.
SODA levert vervolgens het nodige materiaal (modelformulieren, enzovoort) en organiseert de inning of zelfs de incassoprocedure. Zo ben je volledig ontzorgd én wettelijk in orde.
Ondertussen hebben al meer dan 80 supermarkten zich ingeschreven.
Oplossing voor onze leden om schade te verhalen op winkeldieven!
Actueel
Aflevering 4
Buurtsuper Podcast 'Duurzaamheid'
Lees artikel
Voor jou gelezen
Overleg over zondagsopening
Lees artikel