Ken jij Tony's Chocolonely al?

3 min.

Superbuurt
SuperMAG
Weekend van de Klant

Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt, opgericht met als doel 100% slaafvrij dé norm in chocoladeland te maken. En dan bedoelen ze niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Maar wie is die Tony nu eigenlijk? En waarom vertellen we hun verhaal?

Tony’s Chocolonely – Tony’s voor de vrienden – werd in 2005 opgericht door Teun van de Keuken en twee andere journalisten van het Nederlandse tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’. De reden? Ze hadden ontdekt dat
’s werelds grootste chocoladebedrijven cacao kochten van plantages die illegale kinderarbeid en moderne slavernij gebruiken. Daar wilden ze zich tegen verzetten. Maar als enige in de strijd voelde Teun, de Nederlandse variant van de naam Tony, zich een beetje eenzaam. Vandaar: Tony’s Chocolonely.

Sindsdien zet het bedrijf alles op alles om het bewustzijn rond dit probleem te vergroten. Ze willen een einde maken aan het onrecht in de chocolade-industrie. Bij Tony’s vinden ze sociale rechtvaardigheid belangrijker dan het maken van winst en gaan ze verder dan certificeringen om chocolade 100% slaafvrij te maken. Hoe ze dat doen? Door hun vijf samenwerkingsprincipes voor slaafvrije chocolade toe te passen én het goede voorbeeld te geven.

Het probleem
De chocoladeketen is ongelijk verdeeld. Miljoenen boeren aan het begin van de keten produceren cacao. Miljarden consumenten aan het einde van de keten genieten van chocolade. En in het midden? Daar zitten chocogiganten die er baat bij hebben de inkoopprijs van cacao onmenselijk laag te houden. De cacaoboer leeft hierdoor in armoede, met kinderarbeid en moderne slavernij tot gevolg.

Moderne slavernij?
Op dit moment komt moderne slavernij en illegale kinderarbeid nog steeds heel vaak voor op cacaoplantages in West-Afrika. Dat is het resultaat van de ongelijk verdeelde cacaoketen. Kinderarbeid en slavernij zijn bij wet verboden. Dit moet stoppen. Tony’s is in het leven geroepen om dit te veranderen.

Tony’s route naar uitbuitingsvrije cacao
Tony’s missie: samen een einde maken aan uitbuiting in de cacaosector.

Tony’s samenwerkingsprincipes
Tony’s Chocolonely geeft het voorbeeld en laat zien dat chocolade maken anders kan: in smaak, verpakking en de manier waarop ze zakendoen met cacaoboeren. Met deze vijf samenwerkings-principes bewijzen ze dat je commercieel succesvol kunt zijn én slaafvrije chocolade kunt maken.

Wat kan jij doen?
Een verschil maken kan Tony’s niet alleen. Alleen samen kunnen we een einde maken aan uitbuiting op cacaoplantages. Want hoe meer mensen meedoen, hoe sneller 100% slaafvrije chocolade de norm wordt. Doe je mee?

Weekend van de klant 2024 met Tony’s Chocolonely!

Je had het misschien al geraden. Dé centrale attentie tijdens het Weekend van de klant wordt een reep van Tony’s Chocolonely. Met andere woorden: tijdens het weekend van 5 en 6 oktober 2024 mag jij de Tony’s Chocolonely Belgische melkchocoladereep met karamel-zeezout (47 gram) uitdelen aan je klanten!

Binnenkort zal je je pakket kunnen bestellen via jouw franchisegroep.  

Alle info zal je uiteraard ook terugvinden via deze website en op onze off- en online communicatiekanalen. Wedden dat jouw klanten zullen smelten voor deze chocolade?

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Ballonvaart van Jules Destrooper voor twee klanten en hun gezin
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy