Buurtsuper.be organiseerde van 2 tot en met 5 juni een inspiratiereis naar Malta. De deelnemers genoten er ook van het gezelschap van professor Van Ossel die een keynote gaf over de toekomstkansen van zelfstandige food retailers. We geven graag de meest interessantste ideeën en bevindingen mee.
Professor Retail & Trade Marketing aan de Vlerick Business School Gino van Ossel weet zijn uiteenzettingen altijd zeer goed aan te vullen met een aantal zeer interessante facts & figures die hun impact zullen hebben - of vandaag al hebben - op de foodretail. En nu was dat niet anders.
Hij vertelde dat 45% van de jongere generatie aangeeft dat ze een belevenis belangrijker vinden dan bezit van goederen. Maar omwille van een aantal demografische gegevens (62% van de gezinnen zijn kinderloos en 34% zijn alleenstaand), evenals een overaanbod aan winkelmogelijkheden is er een nieuwe consumentencultuur ontstaan. Professor Van Ossel omschrijft die als het IWWIWWIWI gedrag: I Want What I Want When I Want It.
Gino Van OsselOmwille van een overaanbod aan winkelmogelijkheden is er een nieuwe IWWIWWIWI consumentencultuur ontstaan: I Want What I Want When I Want It.
Deze ‘Butler-cultuur’ maakt dat thuisbelevering van boodschappen zal groeien, want kan het nog gemakkelijker? Hoe moeten buurtsupermarkten en speciaalzaken hiermee omgaan? De professor stipt aan dat er geen toverformule is die past voor elke locatie en elke situatie, 'One size doesn’t fit all’. Maar dat neemt niet weg dat er duidelijke keuzes moeten worden gemaakt.
Ofwel stap je mee in een conceptbenadering die op efficiëntie en snelle boodschappen is gericht, ook wel ‘Quick Commerce’ genoemd. De kleinere convenience stores, die door de commerciële groepen de afgelopen jaren in grote getallen werden uitgerold, zijn daar een mooi bewijs van: ‘Convenience is the new loyalty’.
Ofwel richt je je winkelconcept in meerdere mate op het aanbieden van belevenissen, waarbij de technologische evolutie je kan helpen om strikt operationele taken over te nemen zodat de winkelmedewerkers zich kunnen focussen op de klantenservice en -tevredenheid.
Duurzaamheid en authenticiteit
Uiteraard kwamen in zijn betoog ook trends als duurzaamheid en authenticiteit aan bod. Het bezoek aan een interessant Maltees ondernemersconcept, waarbij eigen productie, retail en restaurant vlekkeloos in elkaar overvloeien was daar een mooi voorbeeld van. Verse traditionele producten recht van het eigen veld worden in het gezellig restaurantje opgegeten. In de aanpalende winkel vind je een aanbod van wijnen en andere lokale producten én een ruimte voor kookworkshops.
Ons viel alvast op dat de ‘Master Chef’-talenten bij de ene ondenemer al wat opvallender ontwikkeld waren dan bij de andere. Of wat je zoal kan leren uit een inspirerende studiereis …
Voor een uitgebreid verslag van onze trip naar Malta, check het SuperMAG van juni of (heel binnenkort) deze website .