Inspiratie en ervaringsuitwisseling in Eindhoven


Speciaalzaak
Trends & innovaties
SuperMAG

Op dag 1 waren we te gast bij ontwerper Piet Hein Eek. Sinds 2010 zit hij in Strijp-R, vlakbij het bekende Strijp-S in Eindhoven. Je kan hier zijn meubelmakerij bezichtigen, zijn showroom, een toffe designwinkel, een expositieruimte én zijn restaurant waar we uiteraard ook halt hielden voor een lunch. 

Daarna brachten we een bezoek met gids en per fiets aan Eindhoven. Verspreid over verschillende stadsdelen bezochten we industrieel erfgoed dat getransformeerd werd tot hippe bars en restaurants. De enthousiaste stadsgids vertelde onderweg honderduit over de allerlaatste ontwikkelingen in deze bruisende stad die continue in beweging is en tegelijkertijd een rijke geschiedenis kent.

We hielden ook even halt bij Phood Kitchen. De piepjonge zaakvoerders Tim (29) en Sabine (30) openden hun ‘Phood Kitchen’ in het voormalige ketelhuis van de oude Campina-fabriek. ‘No waste’ is hier niet zomaar een hippe term, maar de basis waarop het hele concept is gestoeld: puur en onbewerkt eten. 

Voor het diner trokken we ’s avonds naar Dinner in Motion, een 360° restaurant waarbij tijdens het eten om ons heen én op tafel de meest prachtige beelden verschenen. 

Op dag 2 stond een bezoek aan Stijp-S op de agenda. Dit voormalige Philipsterrein, met verschillende historische gebouwen, is omgevormd tot een uniek stedelijk gebied. 

Duurzaam gekweekte groenten gecombineerd met vissenkweek vonden we bij city farm Duurzame Kost. Sinds februari 2017 werkt men hier met het aquaponics systeem waarmee je geconditioneerd en intensief voedsel kan produceren zonder gebruik van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen.  

Lunchen mochten we bij het ‘urban-chique’ MOOD. Ondernemer en chef Eveline Wu is geboren in China en opende in 1999 het eerste wok-restaurant in Nederland. Later volgden verschillende restaurants binnen en buiten Eindhoven. Tijdens de World Championship Chinese Cuisine in 2016 won zij een gouden medaille met haar dessert en in november 2017 werd ze uitgeroepen tot Etnisch Zakenvrouw van 2017.

Tenslotte gingen we luisteren naar het verhaal van Dutch Homemade, bekend om haar premium macarons en vers bereid schepijs. De winkel profileert de winkel zich als de “Lekkerste Winkel van Eindhoven”. Uit het verhaal van de zaakvoerder bleek alvast dat zij - met vallen en opstaan - een voor iedereen zeer herkenbaar en mooi traject hebben afgelegd. 

 

Interesse?

Met het project ‘De moed om ietsje duurder te zijn’ wil Buurtsuper.be speciaalzaken verenigen en ondersteunen. Er worden vier thema-avonden georganiseerd en een inspiratietour.

Meer weten? Neem contact op met aurelie.camps@buurtsuper.be

Gerelateerde artikels

De moed om ietsje duurder te zijn
De boer op met savooi

Groentevakman

De boer op met savooi

3 min.
Coronaveilige omgeving voor niet-verpakte voeding

Actueel

100% gerecycleerd in 2030?
Kerstboodschap van solidariteit
Verplichting bewakingsfirma geschrapt
cover-supermag-oktober2020-hr.png

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy