Groot geworden met mosselen

4 min.

Speciaalzaak
SuperMAG
Verhalen

Dirk Pletinckx en Myriam Van Hooff van Nino Seafood hebben meer dan 40 jaar ervaring in verse vis, zeevruchtenschotels, schaal- en schelpdieren en verse mosselen. De kennis en liefde voor mosselen erfde Myriam van haar vader, die in 1980 een groothandel in mosselen opstartte. “Er is in Nederland geen mosselkweker die mijn vrouw niet kent”, vertelt Dirk ons trots.

Myriams vader runde een transportbedrijf en deed regelmatig de overzet tussen Vlissingen en Breskens. Af en toe bracht hij mosselen mee voor buren en familie. Na verloop van tijd werd de vraag naar mosselen groter. Op een gegeven moment beslist hij om te stoppen in de transportsector en zelf een groothandel in mosselen te beginnen.

“Prins & Dingemanse - een van de pioniers van de oester- en mosselteelt en nu een grote speler - heeft hem toen gecontacteerd”, vertelt Myriam. “Zij werkten heel innovatief: ze spoelden de mosselen meerdere keren en sorteerden ze op Jumbo en Goudmerk-classificaties. Zo zijn ze samen met mijn vader gegroeid."

"In de jaren 90 is die markt dan wat beginnen te veranderen: de prijzen gingen omhoog, de omzet daalde en het seizoen verkortte. Dus was het nodig om iets extra op poten te zetten. En zo zag zijn vishandel het levenslicht.”

Dirk Pletinckx

Er is in Nederland geen mosselkweker die mijn vrouw niet kent.

Dirk Pletinckx

Van vader op dochter

Myriam en Dirk stampen in 2006 hun eigen groothandel uit de grond en beginnen twee jaar later een kleinhandel, Nino Seafood in Ninove. Je vindt hier verse vis, zeevruchten-schotels, schaal- en schelpdieren en uiteraard ook verse mosselen. Ze komen soms van ver om mosselen bij hen te kopen.

"Tja, omdat we vroeger enkel mosselen verkochten, blijft die specialiteit een beetje aan ons plakken”, lacht Myriam. “Er is in Nederland geen mosselkweker die mijn vrouw niet kent”, vertelt ook Dirk trots. 

“Ons assortiment is doorheen de jaren enorm gegroeid. We hebben nu ook bereidingen, koude schotels, groentjes, kruiden, saus, patatjes … Alles wat bij je gerecht hoort, kan je hier vinden”, vervolgt Myriam. “Toen ik zelf moeder werd en voor een heel gezin moest koken, besefte ik al snel dat het gemakkelijk is om je ingrediënten in één winkel te vinden. De groenten zijn misschien iets duurder bij ons maar het is een extra service waar de klanten graag voor betalen.” 

Myriam Van Hooff

Ik leg elke dag de vis zelf in de toog. Dat is mijn taak.

Myriam Van Hooff

Kwaliteit

Waar ze het verschil maken? “In de kwaliteit”, antwoordt Myriam resoluut. “Dat hebben we tijdens de lockdown duidelijk gezien. Veel mensen wilden niet meer naar het grootwarenhuis en kwamen bij ons terecht. Het was toen zaak om dat nieuwe cliënteel vast te houden. We hebben er een aantal gehouden en een aantal verloren. Door de prijs, waarschijnlijk. We zitten nu eenmaal in een hoger segment.” 

Dirk houdt zich vooral met de groothandel en de keuken bezig. Myriam doet de boekhouding en de winkel. “Ik leg elke dag de vis zelf in de toog. Dat is mijn taak. Alles wat daar ligt, is eerst door mijn handen gegaan.”

De groothandel levert vooral aan kleinere restaurants die inzetten op kwaliteit. “En waar de baas nog zelf zijn bestelling doet”, weet Dirk. Hij maakt ook de meeste bereidingen in de keuken. “We hebben dat in het begin een paar keer uitgegeven aan een kok, maar dat was gewoon niet volgens onze verwachtingen. Wat je zelf doet, doe je nog altijd beter.”  

De bedoeling is dat Robbe op een dag de groothandel overneemt zodat Dirk zich kan focussen op de keuken.

De bedoeling is dat Robbe op een dag de groothandel overneemt zodat Dirk zich kan focussen op de keuken.

Jonge kracht

Hun 22-jarige zoon Robbe stapte vorig jaar mee in de zaak. Zijn tweelingzus Liesa studeert nog in het buitenland, maar is wel nauw betrokken. Volgens Myriam is Robbe het manusje-van-alles. “Ik ben vooral winkelmedewerker”, zegt hij zelf. “En wanneer mama en papa op verlof gaan, neem ik de groothandel over. Als er een chauffeur te kort is of wegvalt, doe ik ook de leveringen.” 

“De bedoeling is dat hij op een dag de groothandel overneemt”, vult Dirk aan. “Zodat ik me op de keuken kan focussen.” 

Hun concullega’s in de buurt? “Die zijn zeer beperkt”, weet Myriam. “Er zijn in België nog zo’n 300 viswinkels, als je de grootwarenhuizen met een visafdeling niet meetelt, natuurlijk. De laatste tien jaar zijn er in een straal van tien kilometer rond de winkel een vijftal viswinkels verdwenen. Je ziet er af toe wel eentje starten, maar de stiel is te moeilijk. De prijzen zijn hoog en je moet een groot assortiment in je winkel hebben.”

Vooral de houdbaarheid is een uitdaging. “Vis is drie dagen supervers, daarna kan je het niet meer verkopen en is het dus puur verlies”, legt Dirk uit.

Robbe Pletinckx

Als we pakketjes op de app van Too Good To Go zetten, zijn die binnen de vijf minuten weg.

Robbe Pletinckx

Investeren in online

Nino Seafood werkt daarom sinds kort samen met Too Good To Go. Het was een fleximedewerker die hen de tip gaf. En dat werkt goed volgens Robbe. “Als we er pakketjes op zetten, zijn die binnen de vijf minuten weg. Ook al verdien je er niets aan, je moet het eten tenminste niet weggooien. En je krijgt nieuwe mensen in je winkel die je producten leren kennen.” 

Sinds november 2020 heeft Nino Seafood een webshop. “De kinderen drongen er al een tijdje op aan”, vertelt Myriam. “Ik vreesde dat het te veel werk zou zijn. Als je verse vis verkoopt, moet je kort op de bal spelen.” Toen Myriam tijdens de lockdown zelf voor de eerste keer iets online bestelde, besefte ze hoe handig e-commerce is.

“We hebben de limiet nu op 48 uur gezet. Als ze dinsdag iets bestellen, kunnen ze het donderdag afhalen.”De webshop loopt als een trein. Tijdens de voorbije eindejaarsperiode verliep zelfs twee derde van de bestellingen via de webshop. 

Het succes van de webshop heeft ook te maken met de mooie presentatie.

Het succes van de webshop heeft ook te maken met de mooie presentatie.

“Ik was eerst ook niet mee en verwachtte er de eerste dagen niet veel van”, glimlacht Dirk. “Maar de bestellingen liepen meteen binnen. Het succes heeft ook te maken met de mooie presentatie, we zorgen voor veel mooie foto’s.” 

Robbe: “Eerst werkten we met een standaard-webshop van Reservi, bij wijze van tijdelijke oplossing. Maar dan hebben we snel beslist om onze website te upgraden en er een op maat gemaakte webshop aan vast te hangen. Nu onderhouden we die volledig zelf, samen met de website.”

Ook Myriam is fan van het systeem. “De klanten betalen via de webshop, en daar door gaat het afhalen in de winkel gemakkelijk en snel. Wie weet laten we dit jaar tijdens de eindejaarsfeesten wel al onze bestellingen via de webshop verlopen.”  

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij
De juiste reflex

Lekker van bij ons

De juiste reflex

2 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy