Gesprek met de voorzitter

5 min.

SuperMAG
Verhalen

Buurtsuper.be bestaat zeventig jaar. Een mooi moment om herinneringen op te halen en vooruit te blikken naar de toekomst.  Gedelegeerd bestuurder Luc Ardies gaat in gesprek met voorzitter Christophe De Laet. Over grootouders, hoe de dingen altijd terugkomen en de nagel waar Buurtsuper.be op blijft kloppen. 

Luc Ardies: Christophe, jij beheert momenteel vier Alvo-winkels. Maar aan jouw verhaal gaat een hele familiekroniek vooraf?

Christophe De Laet: “Het verhaal begint bij mijn grootouders, met mijn grootmoeder in de hoofdrol. Ze had een kruidenierswinkel naast het postgebouw. Vandaar ook de naam, Bij de post of In het postje, die in de volksmond is uitgegroeid tot Superpost. Die zaak evolueerde van kruidenierswinkel over een superette met zelfbediening tot een supermarkt. De constante in heel die evolutie is dat we altijd aangekocht hebben via een aankoop organisatie. Die is gewijzigd doorheen de jaren, van Verago naar Samgo om uit eindelijk terecht te komen bij Alvo.” 

Thuislevering bijvoorbeeld, ten tijde van de supermarkt in de jaren ‘70 en ‘80 was het ondenkbaar dat dat nog ooit zou terugkeren.

Hoe is Superpost doorheen de jaren veranderd?

“Op vlak van automatisatie bleven we niet stilstaan. En in die zin is de coöperatieve van Alvo ook mee geëvolueerd. Steeds meer pakken we zaken samen aan en de verschillende leden leveren daarvoor ook een financiële en praktische bijdrage. Maar de slinger slaat altijd twee richtingen uit. In de winkel van mijn groot ouders verdwenen in de loop der jaren diensten die je nu weer helemaal ziet terugkomen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de thuislevering. Ten tijde van de supermarkt in de jaren ‘70 en ‘80 was het ondenkbaar dat dat nog ooit zou terugkeren.”  

De digitalisering in onze sector is wel een compleet nieuwe uitdaging. Hoe zie jij dat evolueren?

“Ik moet bekennen dat online winkelen bij ons nog in zijn kinderschoenen staat. Maar dat is voornamelijk omdat e-commerce momenteel geen echt terugverdienmodel heeft. Ik denk dat de hele grote Amerikaanse spelers het principe van ‘the winner takes it all’ hanteren. Als je zo groot wordt dat er uiteindelijk nog maar één of twee spelers overleven, dan gaan die uit eindelijk wel een rendabel businessmodel op tafel kunnen leggen. Maar wij als zelfstandigen kunnen daar niet direct pionierswerk in doen.”  

We zijn ondertussen een jaar verder in de coronacrisis. Hoe denk jij dat het nieuwe normaal na corona er zal uitzien?

"Er is een verschuiving geweest van de grote supermarkten naar de kleinere buurtsupers. Anderzijds wijzen studies uit, waaronder ook die van Buurtsuper.be, dat de omzet in de buurtsupers wel is gestegen maar het nettoresultaat niet in diezelfde mate. Bovendien, wanneer je omzet en kosten stijgen, dan pas je je organisatie daarop aan. De weg terug is een heel ander verhaal. Het is nu afwachten hoe het koopgedrag van onze klanten zal evolueren als er weer minder thuis wordt gewerkt en de horeca opnieuw opengaat.” 

Ik denk dat dé uitdaging erin zal liggen om als retailer je eigen accenten te leggen.

Wat is voor jou de foodretail 3.0? Heb je in het buitenland concepten gezien waar wij iets van kunnen opsteken?

“Dat is moeilijk te zeggen want innovaties in onze sector zijn vaak heel locatiegebonden.  In Frankrijk heb je bijvoorbeeld Le Grand Frais, een heel mooi concept. Het is een versmarkt met enkel kraakverse producten. Ik vraag me wel af of mensen daar een verplaatsing voor gaan maken. In Frankrijk blijkt dat te werken. Maar in Duitsland heb je bijvoorbeeld Edeka, een gelijkaardig concept en daar werkt het niet. Ik denk dat dé uitdaging erin zal liggen om als retailer je eigen accenten te leggen en zo het verschil te maken ten opzichte van je concurrenten.” 

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk de maatschappelijke meerwaarde van buurtsupers is. Met onze jaarlijkse imagocampagne willen we vooral op die nagel blijven kloppen. Is dat de juiste keuze?

"Ja, zeker. Het idee achter ‘De buurtsuper, jouw perfecte buur’ is de nagel op de kop. Onze leden, van de kleine buurtwinkels tot de grotere ondernemingen met meerdere winkelpunten, blijven nog altijd familieondernemingen die een authentieke connectie hebben met hun buurt, medewerkers, plaatselijke verenigingen. Mensen zien steeds meer in hoe belangrijk hun rol voor onze samenleving is.”     

Bekijk hieronder het volledige gesprek tussen gedelegeerd bestuurder Luc Ardies en voorzitter Christophe De Laet. Over grootouders, hoe de dingen altijd terugkomen en de nagel waar Buurtsuper.be op blijft kloppen. 

Gerelateerde artikels

Slim belonen

Q&A

Slim belonen

3 min.
Tijdswinst dankzij Smart Till & Smart Safe
Bescherm je winst

Profit Protection Services

Bescherm je winst

4 min.

Actueel

‘Coronapremie’ per bedrijf of per sector onderhandeld?
Bezoek Wereld Expo Dubai & Dubai en Abu Dhabi
Compromis over loonakkoord
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy