Geslaagde inspiratiesessie bij Mealius

3 min.

Events
Speciaalzaak

Afgelopen maandag 2 juni verzamelden we een mooie groep speciaalzaken voor een inspirerende avond bij Mealius in Ichtegem. Het familiebedrijf ontving ons met open armen én een boeiend verhaal. Peter Desmyttere deelde na het bezoek concrete marketingtips om je zaak beter te laten opvallen in een concurrentiële markt. 

Doorheen de jaren groeide Mealius gestaag, en zoals dat vaak gaat bij Vlaamse ondernemers, werd het originele pand stukje bij beetje uitgebreid – telkens met oog voor de behoeften van hun klanten. Intussen zijn ze letterlijk uit hun voegen gebarsten. Daarom breiden ze binnenkort uit naar een nieuwe, grotere site, waar ze méér volume kunnen aanbieden zonder te raken aan de kwaliteit en authenticiteit die hen typeert.

De aanwezigen waren zichtbaar enthousiast: ze proefden van huisgemaakte gerechtjes, luisterden geboeid naar het ondernemersverhaal én kregen nog een extraatje mee. Peter Desmyttere van marketingbureau UPflow deelde concrete marketingtips om je beter te laten opvallen in een concurrentiële markt. 

De vier belangrijkste tips delen we hier (onder foto's) graag opnieuw!

De 4 marketingtips van Peter Desmyttere

TIP #1 Bouw je verhaal rond ‘convenience’ of ‘gemak’
Zowel gezinnen als alleenstaanden hebben weinig tijd. Ze doen snelle boodschappen ’s avonds, onderweg van kantoor naar huis, en in het weekend omwille van tal van andere activiteiten. Het is evident dat je als speciaalzaak het winkelbezoek inspirerend maakt, maar laat geen kans onbenut om dat bezoek ook zo efficiënt mogelijk te laten verlopen – en dat in je communicatie uitdrukkelijk te belichten.

TIP #2 Investeer permanent in naamsbekendheid via sociale media
Dankzij sociale media is reclame maken voor zelfstandige ondernemers nooit zo efficiënt en goedkoop geweest. Voor een beperkt budget (bijvoorbeeld €10 per week) kun je in je regio heel doelgericht zowel vaste als potentiële klanten continu informeren en inspireren op basis van je expertise. Vermijd om, net zoals de mainstream, je volgers op sociale media te bestoken met promoties en kortingen. Probeer een meer originele invalshoek te vinden om klanten aan te spreken.

TIP #3 Breng mini-stories via sociale media
Speciaalzaken hebben één voordeel: ze zijn speciaal. Daardoor heeft elk product een interessant verhaal: hoe en door welke gepassioneerde, ambachtelijke producent is het gemaakt? Welke producten zijn je persoonlijke favorieten en waarom? Durf een eigen podcast te maken waarin je je expertise etaleert. Dit hoeven zeker geen afgelikte producties te zijn, maar mogen spontane getuigenissen zijn van een authentieke persoon die gelooft in wat hij of zij doet.

TIP #4 Vraag tevreden klanten om een review op Google of Facebook
Vlamingen zijn doorgaans bedeesd om hun eigen expertise in de verf te zetten. Vraag daarom aan trouwe en tevreden klanten om een persoonlijke review te schrijven op sociale media. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen hierop positief reageren.

Meer weten? Schrijf je in voor de maandelijkse e-nieuwsbrief van Upflow (onderaan de homepage) of volg via Facebook of Instagram.

Meer van dit? Doe mee met ons nieuw project voor speciaalzaken!

Meer van dit? Doe mee met ons nieuw project voor speciaalzaken!

In samenwerking met retailexpert Gino Van Ossel starten we binnenkort een uniek traject op maat van speciaalzaken en kleine buurtsupers. Wil jij als lokale ondernemer sterker in je schoenen staan, je klanten beter bereiken en je winkel toekomstgericht uitbouwen?

Laat van je horen via aurelie.camps@buurtsuper.be of ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen via deze link of onderstaand artikel. 

Let op, inschrijven voor dit traject kan nog tem vrijdag 20 juni 2025. 

Neem contact op met Aurélie

Gerelateerde artikels

"De nobele kunst van het kaasmaken"
Uitdagingen maar voldoende aanbod
Week van het kalfsvlees

20 tot en met 26 oktober 2025

Week van het kalfsvlees

2 min.

Actueel

"De nobele kunst van het kaasmaken"
Delhaize en het Smart Gastronomy Lab laten je in het Wonder Lab proeven van de toekomst
Aardappel blijft nummer  één
cover-van-supermag-okt25-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy