De 4 marketingtips van Peter Desmyttere
TIP #1 Bouw je verhaal rond ‘convenience’ of ‘gemak’
Zowel gezinnen als alleenstaanden hebben weinig tijd. Ze doen snelle boodschappen ’s avonds, onderweg van kantoor naar huis, en in het weekend omwille van tal van andere activiteiten. Het is evident dat je als speciaalzaak het winkelbezoek inspirerend maakt, maar laat geen kans onbenut om dat bezoek ook zo efficiënt mogelijk te laten verlopen – en dat in je communicatie uitdrukkelijk te belichten.
TIP #2 Investeer permanent in naamsbekendheid via sociale media
Dankzij sociale media is reclame maken voor zelfstandige ondernemers nooit zo efficiënt en goedkoop geweest. Voor een beperkt budget (bijvoorbeeld €10 per week) kun je in je regio heel doelgericht zowel vaste als potentiële klanten continu informeren en inspireren op basis van je expertise. Vermijd om, net zoals de mainstream, je volgers op sociale media te bestoken met promoties en kortingen. Probeer een meer originele invalshoek te vinden om klanten aan te spreken.
TIP #3 Breng mini-stories via sociale media
Speciaalzaken hebben één voordeel: ze zijn speciaal. Daardoor heeft elk product een interessant verhaal: hoe en door welke gepassioneerde, ambachtelijke producent is het gemaakt? Welke producten zijn je persoonlijke favorieten en waarom? Durf een eigen podcast te maken waarin je je expertise etaleert. Dit hoeven zeker geen afgelikte producties te zijn, maar mogen spontane getuigenissen zijn van een authentieke persoon die gelooft in wat hij of zij doet.
TIP #4 Vraag tevreden klanten om een review op Google of Facebook
Vlamingen zijn doorgaans bedeesd om hun eigen expertise in de verf te zetten. Vraag daarom aan trouwe en tevreden klanten om een persoonlijke review te schrijven op sociale media. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen hierop positief reageren.
Meer weten? Schrijf je in voor de maandelijkse e-nieuwsbrief van Upflow (onderaan de homepage) of volg via Facebook of Instagram.