Wie wint de strijd om het vers?

3 min.

Speciaalzaak

Supermarkten scoren steeds meer met hun versaanbod. Wat betekent dat voor jouw speciaalzaak of kleine buurtsuper? Buurtsuper.be en prof. Gino Van Ossel starten een uniek project om samen met de meest dynamische zaakvoerders de impact én de kansen van deze evolutie in kaart te brengen. Doe mee en blijf je concurrentie voor!

Let op: Er zijn nog maar enkele plaatsen voor dit project! inschrijven kan nog tem vrijdag 20 juni 2025. 

In hun strijd tegen de discounters zetten zelfstandige supermarkten al jaren in op hun versaanbod. Door hun assortiment te verbreden en te verdiepen met meer kwalitatieve producten, eigen bereidingen en klant-en-klare maaltijden vertegenwoordigt hun vers meer dan 60% van de omzet. Door de verzelfstandiging van de geïntegreerde Delhaize-winkels wordt bovendien zondagopening de norm.

Wat betekent dit voor je speciaalzaak of kleine buurtsuper?

Vormt de bakkerijafdeling van de supermarkt een bedreiging voor de warme bakker? Verkiest de consument het gemak en de ruime keuze in de supermarkt? Hoe percipieert hij de kwaliteit nu steeds meer producten ter plaatse worden afgebakken? 

Voelen slagers en traiteurs de concurrentie van de buurtsupermarkt, die steeds meer premiumproducten en eigen bereidingen aanbiedt? Kunnen de bereide maaltijden van de supermarkt de kwaliteit van de speciaalzaak benaderen?

Moeten de groenten- en fruitwinkels het succes van de supermarkten vrezen?

Uit recent onderzoek blijkt dat vooral buurtsupermarkten met een kleinere oppervlakte en omzet het steeds moeilijker krijgen om voldoende rendement te realiseren. Waarom is dat? 

Kortom: voel je als speciaalzaak of kleine buurtsuper het succes van de zelfstandige supermarkten?

Uniek project o.l.v. Prof. Gino Van Ossel

Buurtsuper.be organiseert in samenwerking met Professor Gino Van Ossel, expert in retailmarketing, een uniek project voor speciaalzaken en kleine buurtsupers. Geen loutere presentaties, maar een project waarbij we samen met de meest dynamische zaakvoerders op zoek gaan naar antwoorden:

  • Hoe reëel is de bedreiging?
  • Waaruit bestaat ze precies?
  • Hoe kunnen we ons daartegen wapenen?

Op de eerste avond leidt Prof. Gino Van Ossel, bij wijze van kick-off, het thema in met suggesties over mogelijke strategieën en concepten die in binnen- en buitenland hun succes hebben bewezen. Daarna gaan de aanwezige zaakvoerders in kleine groepjes met elkaar in discussie en wisselen ze ervaringen uit. Tot slot brengen we tijdens de debriefing de besluiten van de groepjes in kaart voor de complete groep deelnemers.

Op de tweede avond zal Prof. Gino Van Ossel op basis van de conclusies van de eerste avond de ideeën en concepten verder uitdiepen, met focus op hun kansen en bedreigingen. Bedoeling is om na deze opvolgavond tot de mogelijke vorming van themagroepen te komen die de concepten omzetten tot concrete experimenten in de eigen winkel.

Ondernemen we actie?

Buurtsuper.be wil niet bij de spreekwoordelijke ‘pakken blijven zitten’ en biedt je de kans om als speciaalzaak of kleine buurtsuper actie te ondernemen onder leiding van een ervaren expert! 

Het project gaat van start op maandag 6 oktober 2025. De tweede avond in de loop van november. De twee avonden vinden plaats op een centrale locatie, nog te bepalen volgens de ingeschreven deelnemers. Het aantal deelnemers bedraagt  max. 13 (exclusief voor zaakvoerders van speciaalzaken en kleine buurtsupers). 

De twee avonden zullen telkens plaatsvinden op een maandag. We starten om16u00, om 19u00 wordt een gezamenlijk diner aangeboden.

Prijs: deelnameprijs voor Buurtsuper.be-leden: € 555 per persoon (excl. btw).

Nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op via aurelie.camps@buurtsuper.be

Interesse om deel te nemen? Vul dan asap onderstaand formulier in of neem contact op via aurelie.camps@buurtsuper.be.

Let op: Er zijn nog maar enkele plaatsen voor dit project! Op vrijdag 20 juni 2025 sluiten we de inschrijvingen af. 

Gerelateerde artikels

Een portie lef, lokaal en liefde voor ’t vak: dit is Studio Smaak
Antwerpen brengt eeuwenoude mosseltraditie opnieuw tot leven
Alfa Fish neemt klantenbestand en activa van Al-Vis over

Actueel

Warme winkel met lokale troeven
Wat betekent de meerwaardebelasting concreet voor jou?
Waarde maaltijdcheque stijgt, ecocheque verdwijnt
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy