Een eerlijke zaak, een (h)eerlijk (karw)EI

3 min.

Trots op die van ons
Verhalen
SuperMAG

Wat zie jij als je de winkel binnenloopt en voor het schap met eieren gaat staan? Is een ei gewoon een ei? Beslist niet, zo zeggen Bert  en Julie. Zij staan als jongste generatie aan het roer van Eieren Peetermans, een middelgroot distributie- en verpakkingsbedrijf in het landelijke Herselt, en zijn actieve promotors van eerlijke, duurzame eierproductie. Eerder zette Buurtsuper.be hun product al in de kijker, nu is het aan Bert en Julie zélf om hun bedrijfsverhaal te vertellen.

Eieren Peetermans werd in 1958 opgericht door Jos Peetermans. Zijn zoon Dirk nam de zaak nadien over. Waar het bedrijf vandaag de dag te vinden is, begon het 65 jaar geleden ook. Het pand ligt aan een kalme boerenweg. De hal is kleinschalig, maar omvat meerdere machines en een tiental productiemedewerkers die op een hoog tempo – maar met een getraind oog voor detail – de beste eieren selecteren en in dozen verpakken.

“Juist doordat we zo kort bij onze mensen en het magazijn staan, kunnen we doorgedreven controles uitvoeren en krijgt de klant altijd een doos met perfect afgewogen en verzorgde eieren in handen”, legt Bert uit. “Dat is waar we bekend om staan.”

Eieren Peetermans is al drie generaties lang dé ijveraar achter bio-eieren.

Eieren Peetermans is al drie generaties lang dé ijveraar achter bio-eieren.

Belgische boeren

Vroeger hielden Jos en Dirk Peetermans zelf nog de kippen voor het bedrijf. “Hier in een stal, aan de overzijde van deze straat”, vertelt Dirk, die vandaag ook aanwezig is. “Maar nadat er twee keer een ziekte is uitgebroken en alle kippen geruimd moesten worden, hebben we dat opgegeven en zijn we ons meer gaan focussen op het inpakken en toeleveren aan winkels.”

Daarvoor werkt het bedrijf uitsluitend samen met Belgische bioboeren. “We halen zelf de eitjes bij hen op”, zegt Bert. “Zowel in Vlaanderen als in Wallonië, twee keer per week.” De ‘kleinste’ boeren hebben 3.000 tot 5.000 kippen, de grootste rond de 25.000. 

“Voor de reguliere kippenboer is dat weinig. Maar een bioboer heeft meer ruimte nodig. Daar zitten de dieren niet opeengepakt in een stal, maar krijgen ze de ruimte om rond te lopen. Dat is beter voor de kip, maar ook beter voor het ei. Het verschil merk je echt.” 

Loyaliteit

De passie voor duurzaamheid dragen Bert en Julie nog verder uit in hun bedrijfsstrategie. Dat Eieren Peetermans lokaal werkt, is een gegeven. “Iedereen die hier werkt, komt uit Herselt of een postcode verder”, zegt Julie.

“En ze werken hier allemaal al jaren. Die loyaliteit is een wisselwerking: wij stellen ons flexibel op naar de mensen, zodat zij zich ook dag na dag kunnen inzetten voor het bedrijf. Zo werk je aan onderling vertrouwen. Ons motto – Eggsellent Management – begint immers bij je eigen mensen. Het team is bovendien heel vaardig  en gedreven. We kunnen op hen bouwen.”

Julie, medezaakvoerder Eieren Peetermans

“We waren een van de eersten die een stal voor biokippen neerzetten.”

Julie, medezaakvoerder Eieren Peetermans

Familiewerk

In juni 2022 ging Dirk Peetermans officieel met pensioen, maar hij blijft nog wel actief binnen het bedrijf. Zijn dochter Julie had vroeger niet gedacht dat zij de volgende bestuurder zou worden, maar ze is er langzaamaan ingerold. “Ik had een marketingopleiding achter de rug en werkte in de cosmeticawereld, dus dat was iets heel anders. Maar toen ik me eenmaal in het bedrijf ging interesseren, kwam het als vanzelf. En twee jaar geleden vervoegde Bert ons team.”

Bert was voorheen actief in de afval- en recyclagesector en maakte veel uren op de baan. “Hier kunnen werken – gewoon aan huis en midden in de familiale omgeving – was helemaal nieuw voor mij”, lacht hij. “Maar het beviel enorm goed. Ik maak nu nog steeds lange dagen, maar wel hier op locatie. Dan ben je toch meer op je gemak en sta je snel weer in je eigen keuken en woonkamer.”

Bert, medezaakvoerder Eieren Peetermans

“Durf een trendsetter te zijn en breng bio onder de aandacht en in het rek.”

Bert, medezaakvoerder Eieren Peetermans

Toekomstambities

Als nieuwste generatie gebruiken Bert en Julie nu hun marketingkennis en biobewustzijn om het bedrijf klaar te stomen voor veranderingen in de markt. “Met frisse ogen – en zonder afbreuk te doen aan wat onze ouders hier hebben neergezet – willen we het geheel naar deze tijd omzetten”, legt Julie uit.

“Hetzelfde serviceniveau behouden, maar in een moderner jasje. Zo willen we meer focussen op de verduur-zaming van de hele supply chain. Mijn vader had ook altijd een goed zicht op de markt. We waren een van de eersten die een stal voor biokippen neerzetten, terwijl dat toen nog volledig nieuw was voor de winkels. Dat is na een tijdje onze hoofdactiviteit geworden. We verpakken trouwens ook nog scharreleieren zodat we het volledige gamma kunnen aanbieden.”

Hun tip voor winkeliers? Bert: “Je mag er gerust uitspringen met bioproducten. Wij leveren bijvoorbeeld ook rechtstreeks aan kleine winkels. Dan kun je echt zeggen: lokaal geproduceerd enverpakt. Zeker in de toekomst zal de keuze voor bio-eieren steeds populairder worden. Dus durf een trendsetter te zijn en breng bio onder de aandacht en in het rek. Dan volgt de rest vanzelf.”     

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy