Duurzaamheidsinspanningen AGF verdienen aandacht

4 min.

SuperMAG
Trots op die van ons

Anno 2023 barsten de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren (AGF) van kwaliteit. Je vindt er rasechte ondernemers die met een continue duurzaamheidsreflex hun stiel alsmaar verbeteren, technologisch ondersteunen en moderniseren. Toch zijn consumenten en retailers te weinig op de hoogte van die initiatieven. Dat blijkt uit een onderzoek. De VLAM-campagne ‘Helden van onze velden’ wil daar verandering in brengen.

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van de Belgische consument. Hoger dan vóór COVID-19. Toch leidt dat niet altijd tot gedragsveranderingen. Prijs en gemak winnen het vaak van duurzaamheid bij de aankoop van een product. Ook de kennis over duurzaamheidsinitiatieven in de voedingssector is beperkt. Dat blijkt uit een onderzoek* van VLAM, Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

Standpunt van de consument

Consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven streven naar verduurzaming. Dat is voor de AGF-sectoren niet anders. Zo’n 65% van de Belgen geeft aan dat ze inspanningen zoals het beperken van verspilling, behoud van biodiversiteit en het beperken van water- en energieverbruik belangrijk vinden. Ze maken daarbij weinig tot geen verschil in belang tussen de verschillende inspanningen. Kortom, consumenten verwachten vooruitgang op elk vlak.

De kennis van de huidige initiatieven van de Belgische AGF-sectoren is echter beperkt. Slechts 15% van de ondervraagden heeft de laatste tijd iets opgevangen over milieu-inspanningen. Zij herinnerden zich iets gehoord te hebben over het mestactieplan, bio of het beperken van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. 

Slechts 15% van de ondervraagde consumenten heeft de laatste tijd iets opgevangen over milieu-inspanningen binnen de Belgische AGF-sectoren.

Met wat meer uitleg doen inspanningen zoals rotatieteelt, duurzame verpakkingen en de inzet van bijen en bodembedekkers bij zo’n 30% een belletje rinkelen. Geïntegreerde gewasbescherming en de inzet van meetapparaten (precisielandbouw) zijn echter bij minder dan 10% van de Belgen gekend.

Ondanks de lage bekendheid, vertrouwt 58% erop dat de sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren; slechts 7% niet. Zo’n 34% van de ondervraagden heeft hierover geen mening. 

Duurzame inspanningen

Het grote belang van de duurzaamheidsinspan-ningen van de AGF-sectoren gecombineerd met hun lage bekendheid en een beperkt vertrouwen bij een groep consumenten, toont de nood aan van eerlijke en transparante communicatie over de inspanningen die de aardappel-, groente- en fruitsectoren leveren.  

Vandaar dat VLAM in 2022 de campagne ‘Helden van onze velden’ startte, waarmee het de talloze duurzaamheidsinitiatieven binnen de AGF-sectoren in de kijker zet. De thema’s die behandeld worden gaan van duurzaam water- en bodembeheer en het verminderen van voedselverlies en -verspilling over het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit tot duurzame verpakkingen.

In 2023 richt de campagne zich op biodiversiteit, groene energie en duurzaam waterbeheer.

Zo zette de campagne eerder al precisielandbouw in de kijker. Door middel van o.a. satellietgegevens is de landbouwer daarmee in staat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en het bewateren te optimaliseren. Ook het belang van een gezonde bodem kreeg aandacht.

En voedselverspilling werd aangekaart: de campagne deelde tips met de consument om voedselverspilling tegen te gaan. De AGF-sectoren geven alvast het goede voorbeeld: 95% van de aardappelen en 98% van de groenten en fruit zijn bestemd voor menselijke consumptie.

Tot slot kwamen ook duurzame verpakkingen aan bod: de AGF-ectoren leveren alvast heel wat inspanningen om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken: van composteerbare hoezen tot volledig circulaire punnets (kleine kartonnen of plastic verpakkingen voor fruit en groenten).

In 2023 richt de campagne zich op biodiversiteit, groene energie en duurzaam waterbeheer. 

Voor de retail

Uit een kleine rondvraag bij 31 zelfstandige AGF-winkeliers en -retailers blijkt dat kwaliteit voor hen het belangrijkste aankoopcriterium is, nog voor de leveringstermijnen en continue beschikbaarheid. Maar ook inlandse herkomst en milieu-aspecten vinden ze belangrijk (respectievelijk 8,5 en 7,5 op een schaal van 0 tot 10).

De kennis van retailers over de inspanningen van de AGF-sectoren en hun vertrouwen in de sectoren op het vlak van milieuvriendelijkheid is hoger dan die van consumenten. Toch geeft ook bij hen één derde aan geen idee te hebben over de duurzaamheidsinspanningen die al gebeuren.       

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy