Durven kiezen voor kwaliteit

4 min.

Speciaalzaak
SuperMAG
Verhalen

’t Hovenierke in Zedelgem werd dit voorjaar Groente- en Fruitambassadeur van het jaar, een erkenning voor straffe winkels die groente en fruit ‘van bij ons’ in de kijker zetten. Dat is opmerkelijk, want anderhalf jaar geleden waren zaakvoerders Silke Stubbe en Bryan Dhelft er bijna mee gestopt. We gingen langs en ontdekten twee jonge ondernemers die het gedurfd hebben om hun visie door te drukken en te kiezen voor kwaliteit. 

Twee jaar geleden namen Silke (28) en Bryan (27) fruit- en groentewinkeltje ’t Hovenierke in Zedelgem van Silkes moeder over. “We werkten alle twee in een restaurant in Brugge en zaten tijdens corona zonder werk”, begint Silke. “Dus zijn we bijgesprongen in de winkel. En zo is de bal aan het rollen gegaan.”

Het was nochtans niet haar initieel plan. “Ik dacht altijd: groente en fruit, dat is zo gevoelig, dat is niet mijn ding. Terwijl ik wel diëtiste van opleiding ben en dus veel bezig ben met gezonde voeding”, glimlacht ze. “Maar eens we de mogelijkheden van de winkel begonnen te zien, zijn we er toch voor gegaan.” 
 
En daar hebben ze nog geen moment spijt van gehad. Al ging hun weg niet over rozen. “We zijn met een bang hartje begonnen. Als ik nu terugdenk aan die tijd … De winkel lag echt niet vol genoeg. We durfden gewoon niet te verkopen met de nodige marges en lieten ons nog te veel leiden door het advies van anderen.”

Daarbovenop startte er een oorlog in Oekraïne en schoten de elektriciteitsprijzen de lucht in. Een jaar na de overname stonden ze er financieel heel slecht voor – ook al werkten ze keihard – en namen ze de moeilijke beslissing om te stoppen. Bryan ging zelfs even terug in de horeca werken. 

Silke

Als ik nu terugdenk aan die tijd … De winkel lag echt niet vol genoeg.

Silke

Begeleidingstraject

Silke heeft het hart op de tong en plaatste een bericht op Facebook. Ze liet weten dat het financieel niet meer haalbaar was en ze eraan dacht om de winkel te sluiten. “Daarop heb ik een bericht van een klant gekregen, een grote ondernemer uit de buurt. Hij wou ons helpen.”

Silke en Bryan gingen in op zijn aanbod. “Hij heeft de winkel echt omgespit”, vertelt Bryan. “Vooral financieel dan. We zijn dan ook van boekhouder veranderd en hij heeft ons in contact gebracht met UNIZO. Daar zijn we uiteindelijk in een begeleidingstraject ‘Financieel inzicht’ gestapt, waarbij we persoonlijk begeleid werden in zeven sessies over ongeveer een jaar.” 

Het hielp hen er bovenop en vanaf dat moment ging de winkel in stijgende lijn. “We kregen de raad om onze marges een beetje op te krikken. Dat was moeilijk, want we waren als de dood om klanten te verliezen”, vertelt Silke. “Maar we hebben het toch gedurfd. En uiteindelijk hebben we alleen maar méér klanten gekregen. We beseften toen dat je succes niet bepaald wordt door de prijs, maar door de kwaliteit die je aanbiedt.” 

“We kiezen nu ook bewuster voor duurdere en betere producten dan vroeger”, vult Bryan aan. “En eigenlijk staan we veel meer achter onze producten. We geloven nu echt voor de volle 100% in onze winkel.” Silke: “Ons cliënteel veranderde ook. Voor ons is de klant koning, maar wij zijn keizer. We beslissen met andere woorden nog steeds zélf wat er in onze winkel komt. Nu hebben we klanten die die mentaliteit appreciëren. En die graag kopen bij ons. Daar draait het uiteindelijk toch om, niet?” 

We kregen de raad om onze marges een beetje op te krikken. Dat was moeilijk. Maar uiteindelijk hebben we alleen maar méér klanten gekregen.

We kregen de raad om onze marges een beetje op te krikken. Dat was moeilijk. Maar uiteindelijk hebben we alleen maar méér klanten gekregen.

Stap voor stap

Of ze nog zaken anders hebben aangepakt? “Ja, we veranderen eigenlijk continu”, antwoordt Silke. “Begin dit jaar hebben we een wandkoeler gezet. En we wijzigen de inrichting regelmatig. We steken nu bijvoorbeeld alles in houten bakken van Belorta. Vroeger waren dat mandjes. Ook de prijskaartjes kregen een update. Die zijn nu zwart en ogen moderner.” Het zijn kleine veranderingen. Babystapjes, noemt Silke ze. Maar ze passen wel telkens binnen hun keuze voor kwaliteit. 

In ’t Hovenierke vind je ook salades, pasta, pokébowls, gemengde sla, verse fruitsla, tapenades en twee soorten desserts. Alles is – vanzelfsprekend – gemaakt door Bryan en Silke. Daarnaast vind je hier heel wat lokale producten. “Al onze droge voeding, zoals granola, maar ook de mocktails, confituurtjes ... zijn allemaal lokaal. Misschien toevallig, maar die spreken me gewoon het meeste aan. En het is leuk om andere Belgische ondernemers te steunen. Ook de verse eitjes, framboosjes, jeneverbesjes, witloof en paprika’s komen trouwens uit de buurt. Je merkt dat die kwaliteit zoveel beter is.” 

Silke en Bryan zullen sowieso eerst de groenten en fruit ‘van bij ons’ aanprijzen. “Als een van de producten eens minder smaakvol of kwalitatief is, zullen we die tijdelijk niet meer aanbieden. Maar dan stellen we wél een alternatief voor. We proberen heel seizoensgericht te werken, zodat we echt content kunnen zijn van alles wat we verkopen”, vertelt Bryan. “Ik geef dat ook mee aan de klanten. We proberen zoveel mogelijk info te geven. Ook naar de prijszetting toe, trouwens.” 

We zijn heel kieskeurig. Onze leveranciers weten dat ondertussen.

We zijn heel kieskeurig. Onze leveranciers weten dat ondertussen.

Kieskeurig

“We zijn heel kieskeurig. Onze leveranciers weten dat ondertussen”, knipoogt Silke. ’t Hovenierke is twee dagen per week gesloten, op woensdag en donderdag. “Op dinsdagavond bieden we verschillende pakketjes aan via Too Good To Go, zodat we vrijdag met een perfect verse winkel kunnen starten. Vroeger zouden we producten die nét op het randje waren, toch nog aanbieden. Dat doen we nu heel bewust niet meer.” 

Hun grootste uitdaging? “Het juiste merk vinden”, antwoordt Bryan. “Soms zijn we zeker van een bepaald merk. Dat is bijvoorbeeld het geval bij onze ananassen. En als die er dan eens niet zijn, hebben we echt stress om iets te vinden van dezelfde kwaliteit. Maar gelukkig lukt het meestal wel met het nodige zoekwerk en wat hulp van onze leveranciers. En als het niet lukt, zullen we die dag geen ananassen aanbieden. Punt. Daar zijn we heel resoluut in geworden.” 

Gerelateerde artikels

Ben jij een goede baas?

Over leiderschap in buurtsupers en speciaalzaken

Ben jij een goede baas?

In de winkelkar van ... Soe Nsuki
Investeren in ergonomie?

Actueel

Ontdek het inspirerende Japan samen met Buurtsuper.be
Dak- en thuislozen van Radio (Z)onderdak stellen kunstwerken tentoon in Carrefour Market Borgerhout
Hoeveel verdient een kassier(ster)?
cover-supermag-okt-2024-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy