Personeelstekorten opvangen, winkelbeleving creëren én een comfortabele werkomgeving voor de medewerkers neerzetten. Het zijn dé drie uitdagingen die de productinnovaties van Wanzl omschrijven. We brachten een bezoekje aan hun beursstand op EuroShop 2023 en ontdekten er het winkelen van de toekomst.
De nieuwste generatie winkelwagens
Dankzij een ingebouwde scanner op de Smart Trolley van Wanzl worden de artikelen geregistreerd van zodra je ze in de winkelwagen legt. Op het handvat is een display gemonteerd die de aankopen en het te betalen bedrag weergeeft.
Hybridloc
Dankzij het uitgebreide gebruik van smartphones neemt het met munten ontgrendelen van de winkelwagens binnenkort waarschijnlijk af. De Hybridloc biedt beide mogelijkheden: met munten of digitaal via de app van de winkel. Een duidelijk voordeel voor de winkelexploitant: door het gebruik van de app krijgt hij een extra kanaal waarmee hij zijn klanten automatisch van gewenste informatie of reclame-inhoud kan voorzien.
Nieuwe toegangsoplossingen
Voor het eerst presenteert Wanzl zijn stijlvolle Sliding door, een volautomatische in- of uitgangspoort als alternatief voor klassieke poortoplossingen met zwenkarmen.
Vitable
Vooral bij groenten en fruit is een optimale productpresentatie belangrijk. Wanzl heeft zijn vershoudtafel Vitable uitgebreid met een variabel, zwenkbaar plateau. Hierdoor kan het modulaire en aanpasbare systeem nog efficiënter worden ingezet.
InnoHub – innovaties met Wanzl
Wanzl laat zien wat techniek in de juiste handen kan doen – en niet om de techniek, maar op een schaalbare en economische manier. Het hoogte-punt: de SupremeStore CX. Het is de stapsgewijze uitbreiding van de gevestigde 24/7-concepten van Wanzl, die al meer dan 100 keer in de praktijk zijn gebracht. Het doel is een winkel zonder personeel en zonder kassa. Tot de gepresenteerde baan-brekende technologieën behoren Smart Exit- en rekkensystemen met voorraadbewaking Wire Tech 100 i.
Van POS naar POD, de laatste kilometer opnieuw bekeken
Het is tijd om opnieuw na te denken over de last mile en het efficiënt picken van goederen. Wanzl levert hier oplossingen zoals de nieuwe order verzamelwagen KT Lift, aangepaste transportwagens of een mobiele werkplek.
Alex Declerck, Managing Director Wanzl Belgium & LuxembourgWe geloven niet in digitalisering om de digitalisering. We kijken wél hoe we al die digitale mogelijkheden op een realistische manier kunnen integreren.
Digitaal en mooi
“Bij Wanzl geloven we niet in de digitalisering om de digitalisering”, vertelt Alex Declerck, Managing Director Wanzl Belgium & Luxembourg. “Wat we op EuroShop vooral doen, is kijken hoe we al die digitale mogelijkheden op een realistische manier kunnen integreren."
"We willen écht weten waar onze klanten vandaag de dag mee bezig zijn. En hoe we als Wanzl daar een concreet en realistisch antwoord op kunnenbieden. Een mooi voorbeeld zijn de Smart Exit- oplossing en Smart Shelving of slimme rekken. Die bieden een antwoord op een van de meest prangende problemen in de retail: personeelstekort.”
“We willen niet pretenderen dat we dé oplossing hebben voor alle actuele uitdagingen in de retail”, vervolgt hij. “Maar als wereldwijde speler hebben we wel veel contacten met retailers over de hele wereld. En een concept dat werkt in de Verenigde Staten, Dubai of een ander Europees land, kan hier misschien ook een oplossing bieden.”
Los van alle digitale mogelijkheden, moeten de oplossingen van Wanzl nog aan een ander belangrijk criterium voldoen. “Uiteindelijk moeten die winkelwagen, dat winkelmandje of die inkompoort en winkelrekken er vooral goed uitzien. We geloven in de eerste plaats in winkels waar klanten zich goed voelen en graag komen shoppen.”