Carrefour België timmert al dertien jaar aan het interessante verhaal rond de korte keten. Van de eerste lokale stappen in 2012 tot meer dan 16.000 lokale producten in het schap vandaag. Welke strategie schuilt daarachter? We strikten Giosino Cornacchia, directeur operations Carrefour Market, en Axelle Lebbe en Rachid Talhaoui, allebei verantwoordelijk voor lokale producten, om het uit te spitten.
Giosino is al vijftien jaar actief binnen Carrefour, sinds oktober 2022 als director operations voor alle Carrefour Market-winkels – waaronder ook de geïntegreerde winkels. Hij maakte het lokale verhaal van heel dichtbij mee.
“Het begon allemaal in 2012. De toenmalige verantwoordelijke voor de hypermarkten miste een lokale verankering in de grotere winkels. Die zoektocht naar een succesvolle link tussen de consument, lokale producent en supermarkt, is het zaadje geweest van het lokale aspect dat vandaag volop in ons DNA floreert. Laten we zeggen dat er na ons engagement heel wat andere supermarkten zijn gevolgd.”
Persoonlijke relatie met producent
Het succes van het korteketenmodel van Carrefour ligt volgens Axelle in de verschillende engagementen in het lokale charter. “We focussen hard op een persoonlijke relatie tussen de supermarkt en de producent. Nadat Carrefour het lokale product beoordeeld en goedgekeurd heeft, komen we niet meer tussen in de bestellingen en maakt de winkel zelf een contract op met de leverancier. De prijs van het product wordt daarbij door de producent zélf bepaald.”
“Een belangrijk punt”, stipt Giosino aan. “De producent krijgt de volledige vrijheid om z’n product aan een eerlijke prijs te verkopen. Het is een belangrijk onderdeel van de duurzame voedseltransitie waar we bij Carrefour naar streven. Wij nemen bewust geen extra marge op de producten om de boer of lokale producent alle kansen te geven.”
Axelle Lebbe, verantwoordelijke lokale productenHet lokale aanbod verschilt van winkel tot winkel.
Lokaal tempo volgen
16.000 lokale producten. En dat allemaal uit een straal van 40 kilometer rond de winkel. “Vanuit het charter hanteren we een vrij strenge definitie van het woord lokaal”, klinkt het bij Rachid. “Natuurlijk kijken we niet op een paar kilometers, maar bijvoorbeeld wel naar de grootte van het bedrijf."
"Zo mag een producent niet meer dan tien voltijdse werknemers in dienst hebben. Daarnaast behouden ze ook de vrijheid om hun producten aan andere retailers aan te bieden en vereenvoudigen we hun administratie. We leggen daarbij geen volumes op en laten de lokale productie het tempo zelf bepalen, zeker ook naar seizoensgebonden producten toe. Het succes van het lokale concept zit ‘m in die transparante manier van samenwerken.”
Het lijstje aangeboden lokale producten is lang. Axelle: “Denk aan verse producten zoals groenten, fruit en aardappelen, maar ook fruitsap, bier, chocolade, vlees, kaas, eieren, (schuim)wijnen ... En ook non-food. We hadden zelfs al eens lokale handelaars die boeken, zeep of hout verkochten in de buurtsuper. Dat is natuurlijk uitzonderlijk, maar het illustreert wel hoe lokaal en verschillend het aanbod per winkel kan zijn.”
Rachid Talhaoui, verantwoordelijke lokale productenVanuit het charter hanteren we een vrij strenge definitie van het woord lokaal.
Stijgende vraag en cijfers
“In alle soorten winkels – van Hypermarkt tot Express – stijgt de vraag naar lokaal”, vertelt Giosino. “In 2024 draaiden we nationaal 45 miljoen euro omzet op die lokale producten. Sinds 2012 groeit het cijfer elk jaar met 20 tot 30%. Zelfs in stedelijke gebieden snakken mensen naar producten uit de buurt, al is het daar natuurlijk moeilijker om lokaal aan te bieden. Brussel blijft bijvoorbeeld een uitdagende markt op dat gebied.”
Pascal Boon, directeur operations Carrefour ExpressLokaal is een positief verhaal voor de supermarkt, zowel economisch als commercieel.
Economische en commerciële boost
Naast het charter, ondersteunt Carrefour haar winkels verder om de lokale verankering te vergroten. “Eén keer per jaar doen we een commerciële actie rond ‘Iedereen Belgetariër’”, vertelt Rachid. “Daarnaast stimuleren we degustaties van het product uit de buurt. Met wat kan je klanten beter overtuigen van een product, dan een proeverij?"
"We organiseren ook vier keer per jaar een evenement in de winkels waar klanten de lokale leveranciers ontmoeten en de producten kunnen proeven.”
“Lokaal is een positief verhaal voor de supermarkt, zowel economisch als commercieel”, geeft Pascal Boon, directeur operations Carrefour Express, mee. “Je creëert niet alleen een emotionele verbondenheid met de buurt, je kan als franchisepartner ook rond de 25-30% marge nemen op de prijs die bepaald is door de producent. Een overduidelijke win-winsituatie!”
Giosino Cornacchia, directeur operations Carrefour MarketBelgisch kopen wordt een steeds bewustere keuze.
Favoriete buurtwinkel
Met (voorlopig) 1.000 lokale leveranciers is the sky the limit bij Carrefour. Giosino: “In de toekomst willen we hier vanzelfsprekend nog meer op blijven inzetten. Zeker naar het versimpelen van bestellingen is er digitaal nog veel mogelijk. Het uiteindelijke doel? Dat ieders favoriete buurtwinkel een Carrefour is."
"En de enige manier waarop je dat kan doen is door winkel per winkel te bekijken hoe je kan inspelen op de lokale verankering. Lokale en seizoensgebonden producten lenen zich daar perfect toe. Ik zat onlangs aan de ontbijttafel en er stonden Kwatta choco, Spa, brood van de lokale bakkerij en boter van bij mij om de hoek op tafel. Belgisch kopen wordt een steeds bewustere keuze.”
Actueel
33 winkels in Brussel en Wallonië
Ekoplaza wordt Färm
Lees artikel
Belgen kopen alsmaar minder Belgische voeding
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Lees artikel